Eva Maarend peab ajastust pööraselt tähtsaks

12.11.2024

„Ma olen ise elus ka tundnud, et see on lihtsalt pöörane, kui oluline on ajastus. Sa võid teha mingisuguseid plaane, aga kui need tähed ei ole õiges rivis sellel hetkel, kui sina oled valmis, siis midagi ei juhtugi,“ rääkis järjekordses turunduspodcasti ”Point” episoodis Saku Õlletehase turundusjuht Eva Maarend. „Ja teiselt poolt jällegi ära tunda neid hetki, et vot nüüd on need tähed rivis ja nüüd on vaja seda ära kasutada.”

Niimoodi kommenteeris Maarend oma karjääriteekonda. Ta alustas Kuma raadios, sealt edasi oli praktikal Idea reklaamiagentuuris ning siis ootasid juba Laulasmaa Resort, Tallinna Lennujaam ja lennufirma Nordica. Seitse aastat tagasi viis karjääritee Saku Õlletehasesse, kus ta alustas õllede brändijuhina ning peatselt sai enda vastutuse alla kogu turunduse. Tema sõnul tuleb turundust karjäärivalikuna kaaludes arvestada, et see on nähtav ja inimestekeskne positsioon, kus tuleb teha selgitustööd nii sisse- kui väljapoole. “Selleks peab valmis olema, et sa ei saa üksi suletud ukse taga toksida,” lausus ta.

Küsimusele, kuivõrd peaks turundusjuht omama ettevõtte toodetega erilist suhet, vastas Maarend: „Ma ei kujuta ette, kuidas seda tootearendust saaks teha niimoodi, et sa ise ei ole tarbija.“ Samas ta möönis, et ka neil on Saku Õlletehases teatud brände, mida ta ise ei tarbi, näiteks kangema alkoholiprotsendiga Tauruse õlu. Ta tunneb end sellegi poolest ka selle brändi turundamisel kindlalt. Pikemalt tuli juttu riskijulgusest suurtootmises, kus ühe otsuse peale toodetaksegi vastavat toodet märkimisväärses koguses. „Need mahud on meeletud. Sina lõpuks oled see inimene, kes ütleb. Jah, ma kinnitan ära, et tuleb selline pakend ja me toodame seda korraga 25 000 liitrit sellise vedelikuga, nagu ta sinna läheb. See siiani vahel võtab mul jala värisema, kui me selliseid otsuseid teeme. Eriti, kui need on mingist kurvist ees või kuidagi teistmoodi, et ei ole nii mainstream otsused,” tõdes Maarend.

Tootearenduses jälgitakse turutrende ja teisi, n-ö küpsemaid turge, püüdes ennustada Eesti tarbija käitumist. Samuti on tema sõnul selge, et oma pakkumisega luuakse ka nõudlust. Analüüsitakse ka enda tootevalikut lähtudes sellest, milliste tarbimishetkede (n-ö white spot’id) jaoks ei ole veel pakkuda toodet või ei ole toodet pakkuda õiges pakendis.

Maarend tõdes, et tarbijana on ta ka ise väga mõjutatud ning satub teinekordki ostma asju, mida ei teadnud end enne vajavatki. ”See, kuidas need algoritmid mind nii hästi tunnevad, on lihtsalt uskumatu. See on pöörane. Ma muidugi lasen neil ennast tundma õppida ka, ma ei ole väga hea oma jälgede petmises või või alter egode loomises. Tõepoolest, nad pakuvadki mulle asju, mida ma ei teadnudki, et ma tahan. Aga näed, näen seda (toodet) ja mõtlen, et ma ei suuda ilma selleta tegelikult olla,” arutles ta.

Kuula-vaata lähemalt (SpotifyApple Podcasts):

Loe ka:
Tiivi Püvi: peab olema üks punane niit, mis brändi puhul kogu asja kokku traageldab
Britte Maidra-Torro: Eestis pead paljude ametikohtade puhul olema justkui Šveitsi nuga