Juss Apivala: turundust teeme rohujuuretasandil

03.02.2025

Seekordne taskuhäälingu „Point“ külaline, Vans Euroopa tooteturundusdirektor Juss Apivala, harrastas juba lapsena lumelaua- ja rulasporti ning tema teekond Vansi tundub ülimalt loomulik.

Apivala sõnul on tema töös oluline tunnetada seda subkultuuri (Vans oli muide esimene, kes hakkas spetsiaalselt rulatajatele mõeldud jalanõusid tegema), kellele tooteid tehakse, ja teha turundust rohujuuretasandil. „Kui sa teed oma subkultuurile asja õigesti, siis subkultuur nii-öelda tänab sind ja tänu sellele sul tekib tegelikult mingi edu,“ rääkis ta. Ta tõi näite, et kui turundusjuht saaks reklaami jaoks suure summa raha ning teeks selle eest lihtsalt kalli telereklaami, siis see ei toimiks. „Kui sa peidad selle raha nii-öelda ära, nii et kohalikud rula- või lumelauainimesed saavad üritusi või filme teha, siis see toimib oluliselt paremini. Kui õiged inimesed õigetes kohtades kannavad su tooteid, siis see efekt on suurem, see on lihtsustatult öeldes ikkagi moevaldkond. Kui sa näed, et keegi äge inimene, kõige kõvem rulataja Tallinnas kannab neid tosse, sõidab selle rulaga või teeb neid asju, siis seal tekib väga suur jälgijaskond.“

Kui rääkida toodetest subkultuuri esindajatele, siis tegemist on piiratud turuga, iga päev ei tule rohkearvuliselt rulatajaid või lumelaudureid juurde. „Kui sa tahad tõesti volüümi taha saada, siis see turg on piiratud. Sa pead minema elustiiliturule, mis on mood, ja seal mängivad väga suured poisid. Nendel on palju suurem rahakott, nad on palju osavamad. Seal on ka see paradoks, et mida rohkem sa sellele suurele elustiiliturule lähed ja seal edu saavutad, seda rohkem närvi läheb subkultuuripunt.“

Arutledes selle üle, kust selles valdkonnas trendid alguse saavad, tõdes Apivala, et palju trende tuleb Aasiast. Ta tõi näideteks eelkõige Lõuna-Korea ja Jaapani. Apivala märkis, et üks põhjus, miks seal trendid kiirelt vahetuvad, on sealse kinnisvara väiksus. „Kui sul kodus mahub kappi kolm T-särki, siis sul päris kiiresti viskab neist kopa ette ja sa tahad endale uut,“ lisas ta. „Kui trend jõuab Ameerika Ühendriikidesse, läheb see sealt hästi kiiresti Inglismaale. Mõlemad on tarbimishullud ja tarbivad sama meediat. Aga et trend jõuaks Madridi, läheb rohkem aega.“ Euroopas tõi ta väga trenditeadlikena välja ka Kopenhageni elanikud.

Tarbijad on muutumises ja ettevõtte jaoks on oluline nende muutustega kaasas käia. „Firmana sa saad hakata rääkima uuele generatsioonile. Sa pead rääkima seda selle generatsiooni keeles, neil on hoopis teistsugused väärtused,“ lausus Apivala. „Mina olen sellisest ajast pärit, et kui keegi kandis omal ajal korraga Nike’i tosse ja Adi särki, siis see oli täiesti kriminaalne tegevus. Vaata tänapäeva tarbijaid – neil on kõik maailmabrändid koos, kõnnid ringi, kõik on üliõnnelikud.“ Et uute põlvkondadega paremini suhestuda, on tal ka tiimis äsja kooli lõpetanud noori, kes noorte vajadusi ja mõtteid edasi annavad.

Kuula-vaata lähemalt (SpotifyApple Podcasts):

Augustis alustasime Kantar Emori taskuhäälinguga ”Point”. Turundushuvilistele suunatud taskuhäälingu saatejuht on turunduslektor ja Kantar Emori konsultant Alar Pink. Iga osa keskendub ühele turunduseksperdile, kellel on pikaajalisem turundusvaldkonnas töötamise kogemus ning kes on vastustanud või vastutavad praegu organisatsiooni turundustegevuste eest.

Loe ka:
Anne Muldme: igas tiimis võiks säilida õhin oma tegemiste suhtes
Risto Sülluste: roheteema puhul tuleb kommunikeerida, miks see on meile kasulik
– Janne Laik-Lõhmus: Läti ja Leedu turgudel tuleb kohalikku klienti tunda
– Anne Tääkre: uutel toodetel võiks olla aastane jälgimisperiood