Mida toob endaga Facebooki muutumine?
01.03.2018
01.03.2018
Jaanuaris teatas Facebook, et viib oma uudisvoos läbi suured muutused ja seda eesmärgiga muutuda kasutajakesksemaks ning kärpida ka libauudiste vohamist ning reklaamide üleküllust.
Kantar UK toimetaja Kirsty Cooke küsib oma analüüsis, kas Facebooki plaan õnnestub ning mida see tähendab sotsiaalmeedias toodete-teenuste reklaamijatele?
Kasutajad näevad muudatuste tulemusena rohkem seda, mida nad tegelikult soovivad – sõprade ja lähedaste tekitatud sisu. Mõistagi on Facebooki kannapöörde peapõhjuseks see, et inimesed on hakanud seda vähem kasutama. Üksiti teeb sotsiaalmeediaplatvorm keerulisemaks ka reklaamijate ligipääsu.
Kasutajad hakkavad nägema vähem postitusi sellistelt uudiste allikatelt, mida inimesed ei usalda. Mõistlik lähenemine, kui visata pilk Kantari mullusele „Trust In News“ uuringule. Traditsioonilised uudiste allikad on säilitanud viies riigis läbi viidud uuringu andmeil oma usaldusväärsuse ja seda isegi suurendanud, samal ajal on sotsiaalmeedia usutavus aina kahanenud – Suurbritannias usub vaid 28,9 protsenti inimestest sotsiaalmeediat tõese uudistekanalina.
Kasutajad hakkavad ise hindama seda, kui usaldusväärsed on uudistekanalid, lähtuvalt sellest eraldab Facebook terasid sõkaldest. Ent samas võib uus lähenemine anda löögi ka tõsiseltvõetavate uudiste tootjatele – paljud meediaväljaanded kasutavad just Facebooki selleks, et juhatada inimesed enda portaalidesse. Muudatuse tulemusena ei pruugi uudisviited jõuda adressaadini, kui neid just ei jaga mõni sõber või pereliige. Kantar Consultingu uuring kinnitab, et tervelt 70 protsendil inimestest on niigi järjest keerulisem jõuda infoni, mida nad peavad ise usaldusväärseks.
Facebook lubab kasutajatele ka vähem madala kvaliteediga videoid ja reklaamsõnumeid. Facebooki juht Mark Zuckerberg ütles, et inimesed on omavahel rohkem seotud ja vähem üksildased, kui nad veedavad aega sotsiaalmeedias lähedastega suheldes, selmet neelata endasse meeme, videoid või artikleid. Reklaamijatele tähendab see üksiti seda, et Facebooki ei saa enam võtta pelgalt paigana, kus jõutakse korraga kõigi inimesteni, vaid keeruka sotsiaalsete suhete võrgustikuna.
Madala kvaliteediga sisu vähenemine on tegelikult miski, mis pole hea üksnes kasutajatele, vaid ka reklaamijatele. Puhast õhku tuleb juurde ja ehk on siis inimestel rohkem aega tutvuda ka teiste pakutava sisu ning miks mitte ka firmade toodetega.
Refereeritud veebilehelt Kantar UK Insights.
Juhtekspert, Kantar Emor
Inimesed hindavad endiselt traditsioonilisi offline-reklaamikanaleid, samas kui turundajad eelistavad online'i. Offline-kanalites ajavad reklaamid inimesi vähem närvi, sest need tulevad nende igapäevaellu rohkem möödaminnes. Seevastu internetis käituvad reklaamid tihtilugu nagu ebaviisakad külalised, kes ei teata oma tulekust ette ja saabuvad kõige ebasobivamal hetkel.