Töötajad julgevad taas uutele väljakutsetele mõelda
01.06.2010
01.06.2010
Kui eelmise aasta tööjõuturgu võis iseloomustada sõnadega ebastabiilsus, teadmatus, hirm töökoha kaotuse ees ja leplikkus kehvemate tingimustega, siis sel aastal on olukord veidi rahunenud. Stabiliseerunud majandusseis, aga ilmselt ka ettevõtetes allesjäänud töötaja kohta suurenenud töökoormus, on taas pannud inimesi mõtlema võimalikule töökohavahetusele, näitab TNS Emori tööandjate maine uuring.
Kui eelmine aasta mõtles sellele kaks töötavat inimest kümnest, siis sel aastal juba iga kolmas. Enam mõtlevad uutele väljakutsetele juhid ja spetsialistid ning alla aastase staažiga inimesed, kelle sidusus tööandjaga pole nii suur või kes on olude sunnil valinud mitte just unistuste ameti.
Kui majanduse tõusuaastatel kasvasid palgatöötajate ootused oma keskmisele töötasule, siis koondamiste ja kärpimiste aastal tulid ka töötajad oma palgaootustes allapoole. 2010. aasta keskmine palgaootus jäi eelmise aastaga samale tasemele – tööandjale antakse aega atra seada ja palgatõusu või palkade liikumist masu-eelsele tasemele hetkel veel ei oodata. Seda, et esimene üldine ehmatus tööjõuturul hakkab üle minema, näitab seegi, et erasektori populaarsus tööandjana veidi tõuseb.
Kui 2009. muutuste aastal tundus avalik sektor olema stabiilsem ning turvalisem valik töötamiseks, siis sel aastal on töötajate hulgas taas praktiliselt pooleks neid, kes eelistavad era- ja avalikku sektorit. Tudengite valikutes on endiselt eelistatud pigem erasektor. Võib arvata, et majanduse kasvades jääb avalik sektor töötajate ootustele kitsaks ning head tingimused usutakse kiiremini taastuvat erasektoris.
Töötavate inimeste eelistatud tööandja on jätkuvalt Eesti Energia, kellele järgnevad Tallink, RMK, Elion ning Tallinna Sadam. Suuremad muudatused on toimunud tudengite hinnatud eelistuste pingereas, kus on samuti aja märgina esimeseks tõusnud Eesti Energia, sellele järgnevad Skype ja EMT ning Estonian Air.
Tööandjate maine uuringu korraldas TNS Emor aprillis-mais 2010. Selle käigus kaardistati üle-eestilise esindusliku uuringu raames 417 palgatöötajana töötava eestimaalase ootused ning eelistused. Üliõpilaste uuringus osales 481 kõrgharidust omandavat majanduse, reaalainete ja tehnikaerialade tudengit kümnest suuremast kõrgkoolist.
Juhtekspert, Kantar Emor
Inimesed hindavad endiselt traditsioonilisi offline-reklaamikanaleid, samas kui turundajad eelistavad online'i. Offline-kanalites ajavad reklaamid inimesi vähem närvi, sest need tulevad nende igapäevaellu rohkem möödaminnes. Seevastu internetis käituvad reklaamid tihtilugu nagu ebaviisakad külalised, kes ei teata oma tulekust ette ja saabuvad kõige ebasobivamal hetkel.