Tarbijatrendid: 3 muutust inimeste ostukäitumises 2022. aastal
05.01.2023
05.01.2023
2022 oli suurte uudiste aasta – nii palju juhtus! Alates sõjast Ukrainas kuni koroonaviiruse jätkumise ja kõrge inflatsioonini. Ülemaailmne tarbijaturu paneel, mida Kantar läbi viib, aitab trendides selgust saada. Kuidas ettevõtted nende trendidega kohanevad, mõjutab paljuski nende edasisi tulemusi.
Omamärgitooted ja muutunud poe-eelistused
Möödunud aasta oli kulutuste kohandamise aasta: inimesed pidid leidma võimalusi eelarves püsimiseks pideva hinnatõusu tingimustes. Üleilmselt kogesime viimase 40 aasta hullemat inflatsiooni. Tarbijad peavad sellega kuidagi kohanema. Üks võimalusi kohanemiseks on omamärgitoodete (kaupluseketi enda tellimusel valmistatavad kaubad) laialdasem ostmine. Eriti suur trend oli see mullu Ühendkuningriikides, Iirimaal, Prantsusmaal, Colombias ja Portugalis.
Muutunud on ka poe-eelistused: soodsamad kauplused on nüüd rohkem eelistatud, eriti paistab see silma Lääne-Euroopa ja Ladina-Ameerika puhul. Aina rohkem inimesi läheb olenevalt riigist näiteks Aldisse (nt tegutseb see kett Saksamaal, Belgias, Prantsusmaal), Lidlisse (nt Saksamaal, Hollandis, aga eelmisest aastast avati ka Eestis), D1, Bodega Aurrerasse (Mehhikos) või DIAsse (nt Hispaanias, Argentiinas, Brasiilias). Ennustuse kohaselt võib odavkettide turuosa jõuda Ühendkuningriikides tänavu 19%-ni ja Colombias 27%-ni.
Muutunud on ka meie toitumisharjumused. Näiteks Prantsusmaal sisaldab menüü vähem liha, juustu ja orgaanilisi tooteid. Hiina puhul näeme, et inimesed valivad soodsamaid tooteid lausa kolmveerandi kategooriate puhul.
Kulude kärpimine
Et kuidagi toime tulla, vaatab osa tarbijaid üle oma regulaarseid kulusid. Näiteks said löögi voogedastusteenused. Osa tarbijaid katkestas teenuse tarbimise, teine osa pikendas oma tehnikaseadmete kasutusiga. Näiteks 16% Hiina elanikke kasutab telefoni, mis on vanem kui neli aastat.
Ambitsioonid jätkusuutlikkuse valdkonnas on tagasi tõmbunud, kuivõrd paljud rohelisemad tooted on kallimad kui nende mitte nii keskkonnasõbralikud alternatiivid.
Enda turgutamine teatud ostudega
Kõik ei olnud siiski läbinisti sünge. Meile meeldib end vahepeal erinevate ostudega n-ö premeerida. Ostud erinevad olenevalt turust, aga näiteks Hiinas olid näohooldustooted need, mille pealt kokku ei hoitud. Prantslased käivad endiselt aktiivselt väljas söömas, kuigi senisest enam pitsat ja hamburgereid.
Väiksema sissetulekuga pered on pidanud tegema kõige raskemaid valikuid. Alanud aastal on nii brändide kui ka jaekaubanduse suurim väljakutse pakkuda tarbijatele rohkem taskukohaseid lahendusi.
Allikas: Kantar
Balti regiooni juht, Kantar Emor
On asju, mis selles andmete külluses ei muutu – see on inimene ja tema käitumine. Tehnoloogiliste uuenduste puhul ei tohi seda arusaama kaotada ning liialt andmetesse kinni jääda. Kui teed kampaaniat, on võimalik võtta sadakond mõõdikut, aga kui sa sellega igapäevaselt ei tegele, tunned end eksinult. Andmete kasutamise ülim eesmärk on ikka inimene ja tema käitumise mõistmine.