Viisid, kuidas kontrollida andmete kvaliteeti
04.07.2023
04.07.2023
Kuidas siis andmete kvaliteeti kontrollida?
Ei ole mõtet pakkuda uuringus sellist vastusevarianti, mida keegi ei vali – vastaja jaoks on see aja raiskamine. Eemalda valikud, mida valib vähem kui 3% vastajatest. Seega vaata üle klõpsud iga küsimuse iga valiku puhul.
Kui küsitluses on küsimusi, millele vastamisel tuleb inimesel valida teatud skaala (nt Likerti skaala) ulatuses, tuleks jälgida, kuidas vastused skaalal jagunevad. Näiteks kui kõik on väitega „täielikult nõus“, ei ole see hea ja võiksid selle küsimuse vajalikkuse üle vaadata. Kui väga paljud valivad, et neil ei ole seisukohta selle väite osas, tuleks samamoodi küsimus kriitilise pilguga üle vaadata.
Kui kasutad Likerti skaalat, tasub üle kontrollida, kui palju inimeste vastused varieeruvad. Kui inimene annab järjepidevalt sama vastuse küsimustele, on see märk, et ta ei keskendu eriti ja küsimustik tuleks kriitilise pilguga üle vaadata. Kriitiline piir on, kui üle 50% skaala-küsimustest on täpselt samamoodi vastatud. Samas, kui tegemist on näiteks kliendi rahuloluküsitlusega ja vastaja on märkinud igal pool kõrgeima või madalaima hinnangu, võib see olla lihtsalt märk eriti rahulolevast või eriti rahulolematust kliendist.
Teine andmete kontroll, mida saad Likerti skaala jaoks teha, on vastuste standardhälbe (näitab vastuste tüüpilist erinevust üldisest keskmisest) hindamine. Rusikareegel on, et kui keskmine standardhälve 5-punktilisel Likerti skaalal on alla 1, võiksid küsimuse esitamise ümber mõelda. See on märk sellest, et vastajad annavad madala kvaliteediga vastuseid. Jätkates Likerti skaala küsimustega soovitame ka Pearsoni korrelatsioonianalüüsi.
Oletame, et uurid teadlikkust erinevate karastusjoogibrändide kohta, kus loendis on Coca-Cola ja Pepsi (brändid, millest enamik inimesi on teadlikud) kõrvuti uute kaubamärkidega (millest eeldatavasti vähesed inimesed on teadlikud). Kui vastaja ei ole valinud teadlikkuse osas Coca-Colat ega Pepsit, aga on valinud uue kaubamärgi, on see märk sellest, et ta ei keskendu oma vastustele. Vaata, kui järjepidevalt vastaja küsimustele vastab.
Kui soovid tasuta saada kvaliteedikontrolli malli, kus saad oma andmed Excelisse tõmmata ja näed kohe nt vastuste jaotust, samade vastuste määra jne, siis keri siin uudise lõppu ja anna endast märku.
Allikas: Kantar
Juhtekspert, Kantar Emor
Inimesed hindavad endiselt traditsioonilisi offline-reklaamikanaleid, samas kui turundajad eelistavad online'i. Offline-kanalites ajavad reklaamid inimesi vähem närvi, sest need tulevad nende igapäevaellu rohkem möödaminnes. Seevastu internetis käituvad reklaamid tihtilugu nagu ebaviisakad külalised, kes ei teata oma tulekust ette ja saabuvad kõige ebasobivamal hetkel.