TNS Emor: põhitoiduainete ostukorv kallines aastaga 2,9%
08.01.2014
08.01.2014
2013. aasta detsembris oli Emori põhitoiduainete ostukorvi maksumuseks 69.40 eurot ühe inimese kohta, mis on 0.35 eurot (0,5%) vähem kui novembris 2013 ja 1.94 eurot (2,9%) rohkem kui detsembris 2012.
TNS Emori ekspert Aivar Voog ütles: „Võrreldes eelmise aastaga on Emori toidukorvi valitud toodete hinnad liikunud erisuunaliselt. Kõige enam on kallinenud värske lõhe (36,6%) ja importõunte hind (14,8%). Samas on odavnenud enim importkurgi (18,8%) ja importtomati (13,8%) hinnad.“
Tooterühma osakaal toidukaupade tarbimises | Tooterühmade osakaalud 100% ümber-arvestatuna | dets 12 | sept 13 | okt 13 | nov 13 |
dets 13 | Muutus ± % dets 13/ dets 12 | |
ühiku hind, € |
||||||||
Piim 2,5% (1 l, kile), 1 l | 3,5% | 6,1% | 0.57 | 0.56 | 0.57 | 0.58 | 0.58 | -1,8% |
Või (al 82%, 175-200 g pakend), 1 kg |
3,5% | 6,1% | 7.72 | 7.85 | 7.93 | 7.94 | 7.87 | 7,8% |
Naturaaljuust (25-27%), 1 kg | 8,3% | 14,4% | 7.04 | 7.29 | 7.32 | 7.65 | 7.32 | -0,5% |
Veiseliha (kondita), 1 kg | 0,5% | 0,9% | 8.08 | 9.22 | 9.07 | 9.03 | 9.42 | -4,5% |
Sealiha (kondita), 1 kg | 5,8% | 10,1% | 5.92 | 6.08 | 5.85 | 5.92 | 5.98 | -2,0% |
Broiler, 1 kg | 2,9% | 5,0% | 2.53 | 2.60 | 2.56 | 2.58 | 2.63 | 3,6% |
Keeduvorst, 1 kg | 6,0% | 10,4% | 4.33 | 4.30 | 4.35 | 4.33 | 4.32 | 0,6% |
Kodune hakkliha, 1 kg | 2,4% | 4,2% | 5.31 | 5.24 | 5.25 | 5.69 | 5.39 | 0,1% |
Viinerid (lahtised), 1 kg | 6,0% | 10,4% | 3.36 | 3.49 | 3.47 | 3.46 | 3.52 | 2,0% |
Kanamunad (M, 10 tk, kodumaine) |
1,7% | 3,0% | 1.42 | 1.30 | 1.24 | 1.26 | 1.30 | -16,9% |
Rukkileib, 1 kg | 4,6% | 8,0% | 1.28 | 1.26 | 1.22 | 1.24 | 1.36 | -4,9% |
Sai, 1 kg | 4,6% | 8,0% | 1.35 | 1.36 | 1.39 | 1.38 | 1.39 | 6,1% |
Suhkur, 1 kg | 1,3% | 2,3% | 1.18 | 1.09 | 1.10 | 1.08 | 1.12 | -8,6% |
Kartul (lahtine), 1 kg | 1,3% | 2,3% | 0.33 | 0.32 | 0.32 | 0.28 | 0.29 | 11,6% |
Kurk (pikk, import), 1 kg | 1,4% | 2,3% | 2.08 | 0.96 | 1.00 | 1.50 | 2.00 | -18,8% |
Tomat (import), 1 kg | 1,4% | 2,3% | 1.49 | 0.70 | 1.33 | 1.29 | 1.31 | -13,8% |
Õun (import), 1 kg | 0,8% | 1,4% | 1.28 | 1.57 | 1.50 | 1.22 | 1.27 | 14,8% |
Banaan, 1 kg | 1,0% | 1,7% | 1.31 | 1.16 | 1.23 | 1.19 | 1.35 | -10,6% |
Värske lõhe, 1 kg | 0,6% | 1,0% | 6.25 | 8.08 | 7.31 | 8.05 | 8.02 | 36,6% |
57,5% | 100,0% | |||||||
Ostukorvi maksumus ühe inimese kohta kuus | 67.4 | 68.4 | 68.2 | 69.75 | 69.40 | |||
Muutus võrreldes eelmise kuuga | 0,4% | -0,2% | 2,3% | -0,5% | ||||
Muutus võrreldes eelmise aasta sama kuuga (2012) | 3,0% | 0,8% | 0,1% | 2,9% |
TNS Emori põhitoiduainete ostukorvi kuulub üle 50 nimetuse toiduaineid piima-, liha-, teravilja-, kalatoodete ning puu- ja köögiviljade kategooriast, lisaks kanamunad ja suhkur.
Toidukorvi koostamisel on lähtutud põhimõttest, et seal oleks esindatud põhilised tooterühmad sellise osakaaluga nagu need on SA leibkonnauuringu andmetel tarbimises.
Toiduainete jaehinnad kogutakse 10 korda aastas 26 kauplusest Eesti suuremates linnades ja kaks korda aastas (mais ja novembris) 45 kauplusest üle Eesti. Hinnavaatlust tehakse Eesti suuremates jaekettides (Selver, Maxima, ETK erinevad jaeketid, Rimi jaeketid, Grossi Toidukaubad jne). Kaupluste valimisse kuuluvate jaekettide summaarne turuosa ületab 90% esma- ja toidukaupade jaekäibest kaupluste sektoris. Erinevate ketipoodide proportsioonid valimis esindavad ligikaudselt nende turuosasid, mis annab aluse mõõdetava hinnataseme laiendamiseks kogu Eestile.
Hinnavaatlused kauplustes viiakse läbi TNS Emori koolitatud vaatlejate poolt igal kuul 1.–10. kuupäevani.
Pärast hindade fikseerimist toimub andmete järelkontroll ning andmete analüüs.
Üldjuhul fikseeritakse igas tooterühmas viie toote hind. Hinnavaatlejad märgivad üles igas tooterühmas kolme populaarsema toote hinnad ning ka madalaima ja kõrgeima hinna. Juhul kui mingis tooterühmas on vähem tooteid või kui populaarsema ja madalama hinnaga tooted kattuvad, siis vastavalt väheneb ka mõõdetavate toodete hulk. Populaarsema toote valiku aluseks on TNS Emori eelnevatest uuringutest saadud informatsioon. Kui toode on poes soodushinnaga, mis kehtib kõigile ostjatele, siis fikseeritakse soodushind. Kui soodushind kehtib vaid kliendikaardiga, siis märgitakse üles tavahind. Pakendatud toodete puhul kogutakse enam levinud pakendiformaatide hinnad. Tooterühma keskmine hind arvutatakse kolme populaarsema toote hinna alusel.
Balti regiooni juht, Kantar Emor
On asju, mis selles andmete külluses ei muutu – see on inimene ja tema käitumine. Tehnoloogiliste uuenduste puhul ei tohi seda arusaama kaotada ning liialt andmetesse kinni jääda. Kui teed kampaaniat, on võimalik võtta sadakond mõõdikut, aga kui sa sellega igapäevaselt ei tegele, tunned end eksinult. Andmete kasutamise ülim eesmärk on ikka inimene ja tema käitumise mõistmine.