Õppetunnid kõige uuendusmeelsematelt brändidelt
02.10.2024
02.10.2024
Kantari blogiartiklis kirjutab Dr Nicki Morley (Kantar Insights Suurbritannia käitumisteaduste ja innovatsiooniekspertiisi juht), mida saame innovatsiooni kohta õppida maailma uuendusmeelsematelt brändidelt.
Innovatsioonist on lihtne rääkida, kuid selle elluviimisega on hoopis teine lugu. Uued ideed toovad kaasa riske. Innovatsioon, mis ei vasta tarbijate vajadustele või eelistustele, võib turul läbi kukkuda. Uute toodete ellujäämise osakaal ei ole kuigi hea: üks kolmest uuest tootest on kaks aastat pärast turuletoomist müügilt kadunud või kadumas. Lisaks ei ole teadus- ja arendustegevus odav.
Kantaris oleme analüüsinud sadu brände, et tuvastada tegurid, mis toovad läbi innovatsiooni suurepäraseid tulemusi. Mida saame õppida parimatelt?
Turundajad ei saa olla kursis turuarengute ja tarbijate vajadustega, kui nad ei tunne elavat uudishimu ümbritseva maailma vastu. Nii saab mõista ka erinevaid trende ja ostukäitumise muutusi. Neid omakorda mõistes saab ulatuda kaugemale trendidele reageerimisest ja tegeleda hoopis trendide loomisega.
Võtame näiteks Baileysi, ikoonilise likööribrändi. Pärast aastakümneid kestnud edu seisis Baileys silmitsi populaarsuse langusega. Bränd suutis aga kohaneda ja uueneda, otsides inspiratsiooni erinevatest kohtadest nagu kohvi- ja koogimaailm, ning tulles lagedale uute ideedega.
Kõige uuenduslikumad brändid on sageli need, kes on piisavalt julged, et vaidlustada oma põhiolemus ning mõelda taas ja taas väärtusele, mida nad pakuvad. Kui brändid mõtlevad uuesti läbi, mis teeb nad tähendusrikkaks ja eristuvaks, avastavad nad sageli varem märkamata jäänud võimalusi.
Üks näide on maiustustebränd Fini. Fini meeskond mõistis, et brändi atraktiivsus ulatub kaugemale kommikottidest. Neil oli potentsiaal tuua oma erksad värvid, tekstuurid ja maitsed täiesti uutesse kategooriatesse. See viis leidlike koostöödeni, mille tulemuseks olid uued tooted, näiteks huulepalsamid ja jalanõud. Ootamatu? Võib-olla, kuid need sammud põhinesid sügaval arusaamal Fini brändi tugevustest, mis võimaldasid neil laiendada oma mõju uutesse ja põnevatesse suundadesse.
Selliste avastuste tegemiseks peavad brändid võtma kasutusele nii “seest-välja”- kui ka “väljast-sisse”-lähenemisviisi ning neid omavahel kombineerima. Esimene hõlmab põhjalikku ülevaadet praegusest turuolukorrast: väljakutsed, tarbijate vajadused ja nende rahuldamise viisid. Teine nõuab laiemat vaadet: mis on need trendid ja kultuurilised suundumused, mis tulevikku kujundavad.
Edukas innovatsioon nõuab, et brändid mõtleksid uued ideed hästi läbi ning oleksid nende elluviimisel piisavalt julged. Samsungi tugevus kokkuvolditavate telefonide turul tugineb näiteks nii heale uurimustööle kui ka enesekindlusele muuta see ebatavaline kontseptsioon tarbijatele kättesaadavaks.
Isegi, kui idee on läbimõeldud, tuleb leida julgus astuda esimene samm. Siin mängib olulist rolli organisatsioonikultuur: turundajad, kes tahavad muutusi juhtida, peavad kaasama oma kolleegid ja sidusrühmad, tagades, et kogu meeskond on valmis toetama järgnevaid julgeid samme.
Edukas uuendus austab ja täiustab brändi, mitte ei kahjusta seda. Autentsus on see, millega inimesed suhestuvad. Brändid, kes jäävad autentseks, suudavad ka uuendusi paremini läbi viia.
Innovatsioon kulgeb harva sirgjooneliselt, seega on edu saavutamiseks vaja paindlikkust ja visadust. Uuringute, andmete ja faktide põhjal ideede edasiarendamine võimaldab brändil koguda enesekindlust ja hoogu uute lähenemisviiside leidmeks. Kui asjad ei lähe plaanipäraselt, muutub oluliseks oskus õppida ja kohaneda.
Näiteks Guinnessi meeskond mõistis Nitrosurge’t arendades, et see on selge võimalus laieneda baaridest ja pubidest kodudesse. Samal ajal olid nad teadlikud vähem edukate projektide ajaloost selles valdkonnas. Õnneks ei takistanud see Guinnessi proovimast ja toodet täiustamast ning see tõi ka edu.
Allikas: Kantar
Balti regiooni juht, Kantar Emor
On asju, mis selles andmete külluses ei muutu – see on inimene ja tema käitumine. Tehnoloogiliste uuenduste puhul ei tohi seda arusaama kaotada ning liialt andmetesse kinni jääda. Kui teed kampaaniat, on võimalik võtta sadakond mõõdikut, aga kui sa sellega igapäevaselt ei tegele, tunned end eksinult. Andmete kasutamise ülim eesmärk on ikka inimene ja tema käitumise mõistmine.