Eesti tuntumad muuseumid ja elamuskeskused on ERM, Kumu ning AHHAA
13.12.2024
13.12.2024
„Nimetatud viis asutust on ühtlasi viimase aasta jooksul kõige külastatumad muuseumid,“ rääkis Kantar Emori uuringuekspert Anu Varblane. „Seejuures eristub teistest Fotografiska, mis tuntuselt jääb populaarsematele muuseumidele alla, kuid külastuskohana on nii tänavu kui ka eelmistel aastatel olnud vägagi atraktiivne, jõudes tänavu kuuendaks.“
Viimase aasta jooksul on muuseume ja elamuskeskusi külastanud 64% eestimaalastest ning tuleval aastal plaanib seda teha 58%. Mullu arvas 75% elanikest, et kavatseb järgneval aastal mõnd muuseumi külastada. Seega on inimesed oma tulevaste külastusplaanide osas pessimistlikumad kui varem.
„Nii nagu ka varasemates uuringutes on välja tulnud, teavad inimesed rohkem oma kodukandi muuseume,“ märkis Varblane. Näiteks ERM, AHHAA, maanteemuuseum, jääaja keskus, Tartu mänguasjamuuseum, spordi- ja olümpiamuuseum, lennundusmuuseum, Tartu linnamuuseum ja Tartu Ülikooli loodusmuuseum on keskmisest tuntumad Tartu piirkonnas. Mujal Lõuna-Eestis teatakse keskmisest enam Viljandi muuseumi ja Mulgi elamuskeskust, Virumaal on keskmisest populaarsemad Narva ja Rakvere linnus, politseimuuseum ja kaevandusmuuseum ning Lääne-Eestis Kuressaare linnus, Pärnu muuseum, Haapsalu piiskopilinnus, raudtee- ja sidemuuseum, Tuuletorn ja Koidula muuseum.
Enamik muuseume meenub spontaanselt sagedamini eestlastele, kuid on ka erandeid, mis on tuntumad muu rahvuse esindajate hulgas. Nendeks on Kadrioru kunstimuuseum, Narva linnus, Kiek in de Kök, Paks Margareeta ja Vene muuseum Tallinnas.
Valdavalt külastatakse muuseume perega. Mehed eelistavad naistest sagedamini külastada muuseume üksinda, naised seevastu käivad tihedamini muuseumis koos sõpradega.
Novembrikuus veebis läbi viidud küsitluses osales 1160 inimest vanuses 16 kuni 84 aastat. Juba kolmandat aastat läbiviidava uuringu eesmärk on välja selgitada Eesti muuseumide ja elamuskeskuste tuntus ning atraktiivsus. Uuringu tulemusena selgub, millised muuseumid ja elamuskeskused inimestele meenuvad, milliseid neist on viimase aasta jooksul külastatud ning millistesse plaanitakse minna lähiajal.
Uuringuekspert, Kantar Emor
Viimastel aastatel aset leidnud muutused brändide edetabelis viitavad sellele, et Eesti elanikud hindavad üha enam globaalseid ja vähem kohalikke kaubamärke. Nii leiame Kalevi ja ERRi kõrvalt YouTube'i ja Google'i.