Elektriautode kui gurmeeroa retsept
09.08.2018
09.08.2018
Kantar Emori korraldatud „Car Brand Health 2018“ uuringust selgus, et tulevane uus auto võiks olla elektriline 3% Eesti, 4% Läti ja 12% Leedu potentsiaalsete autoostjate arvates. Hmm … Eesti elektriautode turg alustas 2011–2014 küll uhkelt, kuid kipub nüüd teiste riikide arengust maha jääma … 11. augustil arutatakse Paide Arvamusfestivalil, millal elektri- ja gaasiautod maailma vallutavad. Anname omalt poolt kaasa mõned mõtted Kantar’s Insights Automotive juhilt Guillaume Saint’ilt, kes võrdleb elektriautode pakkumist gurmeeroogade serveerimisega.
Gurmeerestoranides segatakse hoolikalt koostatud retsepti järgi kokku parimad koostisained ning seejärel müüakse roog maha isuäratava kirjeldusega menüüs. Pole tähtis, kui hea on retsept või kirjeldus menüüs – kehva kvaliteediga koostisosade kasutamine toob pettumuse. Kasvõi ühe elemendiga eksimine võib rikkuda kogu elamuse.
Niisiis, ka elektriautode müügiedu saab alguse kõrge kvaliteediga toormaterjali kokku sobitamisest. Esimene tähtis osis on taristu. Kui laadimisjaamu on rohkelt, aitab see summutada ostjate kõhklusi. Müüki ergutavad ka elektriautodele lubatud privilegeeritud sõiduread ja parkimiskohad linnakeskkonnas.
Loomulikult on elektriautode edu aluseks ka sõidukid ise. Atraktiivne disain, suurepärane koostekvaliteet ning pikem laadimisvälp on vähim, mida tarbijad ootavad. Huvi ja naudingut toidavad veel lisaväärtused nagu kiirendus, sõidumugavus ning pardal olev tipptehnoloogia.
Nagu eine valmistamiseks mõeldud koostisosad, nii on ka kõrge kvaliteediga lahenduste kombineerimine ning värske mõtlemine isu äratamiseks ülimalt vajalikud. Küllap on igal köögis tegutsejal oma roll, oskused ja eesmärgid, kuid nad peavad õppima tegutsema koos ja aitama üksteist, et kandikule jõuaks apetiitseim roog.
Olulist rolli mängivad siin linnaplaneerijad ning poliitikakujundajad, kes peavad otsustama, milline lähenemine töötab kõige paremini – piits või präänik. Kas julgustada elektriautode kasutamist mingi stiimuliga või sundida tarbijaid oma käitumisharjumusi muutma, piirates praegust elukorraldust? Näiteks Norras kehtib elektriautodele hulk maksusoodustusi: 25% käibemaksust, 40% ettevõtete automaksust, 50% praamipileti hinnast, aastase teemaksu vabastus ning mitmed muud ainult elektriautodele pakutavad hüved nagu tasuta parkimine. See on ju üsna hea präänik! Ning selle tulemusena on üle poole Norras müüdavatest autodest kas hübriidiajamiga või elektri jõul liikuvad sõidukid.
Valitsused peaksid tegema koostööd strateegia loomisel, mis soodustaks elektriautode soetamist nii eraisikutele, rendiettevõtetele kui ka veoteenust ja sõidujagamist pakkuvatele ettevõtetele. Maksusoodustused ning uuenduslik rahastamine on vaid mõned võimalikest variantidest.
Ka autosalongidel on tähtis rolli mängida, kuna uute tehnoloogiatega tutvuma meelitavad eeskätt proovisõidud ja promoüritused – need aitavad elavdada ettekujutust elektriauto kasutusest igapäevaelus. Hetkel kipub elektriautode mudelite valik salongides olema liialt kasin, et tekitada tavaautode ostjate seas uudishimu. See on maha magatud võimalus, kuna salongis olles on autoostjate huvi ja elevus kõige kõrgem.
Oma roll on ka äppide tootjail ning kõneisikuil sotsiaalmeedias. Innovaatilised lahendused, nagu näiteks koduse laadimisvõrgu kommuun BookMyCharge UK-s, näitavad, kuidas digitaalne mõtteviis avab uusi võimalusi ning muudab elektriautode kasutuskogemuse muretumaks ja nauditavamaks. Uuenduslik elektriautode tehnoloogia soodustab ka muude lahenduste kasutuselevõttu, mis aitavad täita tühimikke liikumisvõimaluste kirjus menüüs. Kerged kokkupandavad elektrirattad on Euroopa tänavapildis muutumas üha tavalisemaks. Heaks näiteks on Peugeot’ eF01 ratas, mis mahub kenasti linnamaasturi pagasiruumi. Miniautod nagu Renault Twizy ning elektriautode jagamise algatused nagu emov või Zity Madridis on traditsiooniliste autode kasutamise ja omamise mentaliteedi kõikuma löönud. Tavaliselt on selliste ideede taga tegelased, kes aitavad elektriautode lugu laiemalt levitada sotsiaalvõrgustikes, mis on tärkavate trendide puhul ülioluline infokanal.
See toobki meid viimase, väga tähtsa osa juurde elektriautode menüüs – turundus. Nii nagu restorani toidukaart kirjeldab saadaolevaid valikuid, peab ka elektriautode turundus rõhutama nende kõige ahvatlevamaid omadusi, mis on sihitud autoostjate motivaatoritele ja rahuldamata vajadustele.
Proovisõit elektriautoga oli ja on suurim müüginipp. Madalama emissiooni lubadusest tõenäoliselt ei piisa, rõhutama peaks eeskätt autojuhi/kaasreisija eeliseid, mida elektriauto pakub. Sujuvam sõit, parem kiirendus, suurem salongiruum, pilkupüüdev disain on selles retseptis üliolulised koostisosad. Eks tulevik näitab, kas loomingulise narratiivi kombineerimine vaieldamatu loogika ja taskukohase hinnaga on piisav selleks, et meelitada traditsioone armastavaid autojuhte eemale sisepõlemismootoriga sõidukitest. Sellest saab elektriautode tõeline maitsetest.
Allikad: Kantar TNS
Kantar Emor, Car Brand Health 2018
Juhataja, Kantar Emor
Tihti kipuvad hindajad määrima Y-generatsioonile pähe „unikaalseid“ omadusi, mis on tegelikkuses iseloomustanud noori inimesi läbi aegade. Ent Y-põlvkonnal on võrreldes varasematega ka eripärasid, mis tulenevad mitte mingist sünnipärasest unikaalsusest, vaid keskkonnast, kuhu on sünnitud. Ja keskkond on võrreldes 1990. aastatega vägagi muutunud.