Heidi Reinson: „Inimesed mõtlevad oma tuleviku minast kui võõrast inimesest“
13.11.2013
13.11.2013
WAZZAP?-i turunduskonverentsi raames on Hando Sinisalu teinud intervjuu TNS Emori tarbijakäitumise ja neuroturunduse eksperdi Heidi Reinsoniga.
Eelkõige on turundajal kasulik teada võimalikult palju inimloomuse ja -käitumise kohta. Paljud turundajad on ju majandustaustaga. Võib-olla see akadeemiline taust tingib, et mõeldakse inimesest kui liiga ratsionaalsest olevusest. Iga turundaja võiks rohkem teada inimese psühholoogiast tervikuna. Samuti kipuvad turundajad vahel unustama, et tavatarbija jaoks ei ole nende toode sama tähtis nende endi jaoks.
Tegelikult on enamik müügi- ja psühholoogia põhitõdedest vanad. Käitumisökonoomika teooria peamised näited pärinevad 70ndatest. Kirjutatud on palju populaarteaduslikke raamatuid, aga paljud katsed, millel need näited tuginevad, on juba ammu tehtud. Ma ei oska öelda, miks see nüüd järsku nii popp on. Võib-olla tõesti vahepeal unustati psühholoogia põhitõed turundajate poolt ära.
Minu enda üks lemmiknäiteid on järgmine. Leiti, et inimesed mõtlevad iseenda tuleviku minast kui võõrast inimesest. Kui ma ei eksi, siis see uurimus avaldati 2008. aastal. Mulle tundus see põnev, kuna see aitab seletada paljusid tarbimises toimuvaid käitumismalle. Näiteks miks inimesed nii palju krediitkaarte kasutavad ja ostavad järelmaksuga mõttetuid asju. Tundub justkui, et inimene, kes selle võla kunagi tagasi maksab, ei olegi enam sina ise, vaid keegi teine. Meeldiva osaga ehk kauba kättesaamisega tegeled sina ise, aga selle halva osaga (maksmisega tulevikus) tegeleb future me, kes ei olegi mina.
Korraga vähem maksmine on ka mõnes mõttes ratsionaalne. Sul on lihtsam jupp haaval maksta. Ma olengi täiesti nõus, et enamik neist asjadest ei ole uued nipid. See on midagi, mida sa tegelikult juba turunduses teadsid, aga nüüd siis leiad, et teaduslikult on tõestatud õigsust või põhjusi.
Teine oluline avastus on see, et brändiga peab olema järjepidev. Ajuteadustes on loogiline vastus nüüd olemas – väidetavalt võtab inimestel tugevate assotsiatsioonide tekkimine ajus umbes kaks aastat aega. Füsioloogiliselt ei olegi võimalik neid assotsiatsioone kiiremini tekitada. Seda võib pidada suhteliselt uueks avastuseks. See on uus avastus ainult sellepärast, et see vana teadmine on nüüd leidnud teadusliku põhjenduse ja kinnituse.
See on teine teema. Kommunikatsiooni kiirus on kasvanud. Lisaks oleme nagu karjaloomad – teeme seda, mis teised teevad. Siis on loomulik, et kuna meil on vahendid ja tahame kõike teiste järgi teha, siis neid trendikaid asju tahetakse „kohe“ ja järsku ongi miljon clicki. Kuid kui rääkida usaldusväärsuse ja brändiga seotud emotsionaalsete assotsiatsioonide loomisest, siis on teisiti.
Selle pikaajalisuse printsiibi vastu brändiloomes on minu meelest paljud Eesti ettevõtted eksinud: üks aasta tehakse üks reklaam ja järgmise aasta reklaam on hoopis teisest ooperist, kuna nii on kihvt. Kuid teadusuuringud väidavad, et brändi ehitamises tuleb olla järjepidev, seoste tekkimine tarbijate ajudes võtab aega. Seetõttu paljud uued ja ebausutavad (varasemate sõnumitega vastuollu minevad) sõnumid ei toimi.
Brändi loomisel on vaja, et oleks mingisugune märksõna, mis on sõltumata hooajast ja pakkumisest alati ühesugune.
Näiteks Farmi on hakanud viimasel ajal kommunikeerima, et nende jogurtijook aitab seedida. Varem pole nad sellist lubadust eriti tugevalt kommunikeerinud. Samas Danone toob tooted alati igale turule järjepidevalt sama sõnumiga ja seda väga professionaalselt. Actimel aitab immuunsust hoida ja Activia aitab seedida. Samas võivad neil olla ka taktikalised kampaaniad (kaks ühe hinnaga, vms) aga põhiline brändisõnum jääb alati samaks.
Klassikaline näide – väärtus on suhteline. Arvan, et see on kõige olulisem käitumisökonoomika sõnum turundajatele. Tarbija ei suuda öelda, kas konkreetne pakett/kaup on näiteks väärt kaks eurot või 1.50.
Turundaja peab andma põhjuse, miks tarbija peaks ostma. Turundaja jaoks võib see 2 eurot tunduda mõistlik hind või isegi odav hind, aga tarbija jaoks peab sellele (sinu jaoks hästi väikesele) absoluutväärtusele mingi konteksti looma. Millega võrreldes see hind madal on ja mis kasu tarbija saab.
Siin oleneb kategooriast väga palju, ei ole kuldreeglit. Kui lähed saia ostma ja tead, et tahad soolast/magusat saia, moosiga või šokolaadiga, siis on sul imelihtne valikut teha, isegi kui letil on mitukümmend erinevat saiakest.
Apple’i puhul – kui tahad omale sülearvutit ja sul on valikus 10 erinevat Macbooki, siis on valikut väga raske teha.
Jah, on tõestatud, et see töötab. 99 jätabki soodsa mulje. Samas mingitel brändidel on eesmärk just vastupidi ümardada (100), et kommunikeerida kõrgemat väärtust.
Kui on valida kahe pakkumise vahel: üks shampoon on 10% alla hinnatud, teine pakub 100ml rohkem – siis kumb on soodsam? Seda on väga keeruline peast arvutada. Kuidas tarbija otsustab?
Siin toimib tihti just kollase sildi või „Uus hind!“ loogika. Kui on kollane silt, siis tarbijale tundub, et on odavam. Tarbija ei hakka tavaliselt võrdlema, kumma shampooni ühiku hind soodsam on.
Samuti lähtub tarbija rusikareeglist, et näiteks suures pakis toode on alati soodsam kui väike pakk. Võetaksegi suur pakk, kuigi väikse paki grammi hind võib olla odavam.
Valios töötades kogesin seda näiteks kohvikoore müügi puhul, kui üks kauplustekett astus hinnasõtta ja 200 ml kohvikoor oli nö ostukorvitoode. Väikses pakis kohvikoore grammi hind oli kordades soodsam, aga tarbijad ostsid inertsist ikkagi suurt pakki rohkem. Harjumuse jõud on väga suur.
Teatud kaupade puhul ei lepi inimesed hinnatõusuga, aga on valmis ostma vana hinnaga väiksemat pakki. Klassikaline näide USAst on maapähklivõi. Tootjad teevad maapähklivõi purki järjest paksema põhjaga, purki mahub vähem toodet. Aga hinda tõsta ei saa.
Ma usun, et antud näite puhul on oluline see, et ostuhetkel ja tarbimishetkel käituvad tarbijad erinevalt. Ostuhetkel tahad kõige odavamat. Tarbimishetkel lähtud aga teisest infost – mul on ju veel kastide viisi veini, korgiks õige veel ühe pudeli lahti?! Kummalgi hetkel ei mõtle sa tolle teise olukorra peale.
Avaldatud: BestMarketingi portaalis 13.11.2013.
Juhataja, Kantar Emor
Tihti kipuvad hindajad määrima Y-generatsioonile pähe „unikaalseid“ omadusi, mis on tegelikkuses iseloomustanud noori inimesi läbi aegade. Ent Y-põlvkonnal on võrreldes varasematega ka eripärasid, mis tulenevad mitte mingist sünnipärasest unikaalsusest, vaid keskkonnast, kuhu on sünnitud. Ja keskkond on võrreldes 1990. aastatega vägagi muutunud.