Iga neljas Euroopa Liidu kodanik on teinud välismaal sisseoste
27.10.2006
27.10.2006
Euroopa Liidu maades 2006. aasta kevadel korraldatud Eurobaromeetri uuring näitab, et ostude tegemine väljaspool kodumaad on viimastel aastatel kahekordistunud.
Kui eelmise aasta jooksul tegi välismaal oste 26% Euroopa Liidu kodanikest, siis kolm aastat tagasi vaid 13%*. Kõige sagedamini tehakse oste puhkuse- või ärireisil viibides. Ka praegused soodsad reisivõimalused on sisseostude tegemist väljaspool kodumaad kindlasti elavdanud. Teistest enam teevad oste alla 54-aastased, kõrgema haridusega juhipositsioonil töötavad inimesed ja ettevõtjad.
Ostuturism ehk otseselt kaubandushuvist lähtuv reisimine ei ole laialt levinud ostu eesmärgil on viimase aasta jooksul reisi ette võtnud iga kümnes Euroopa Liidu kodanik. Ostureisid on tüüpilisemad Luksemburgi, Sloveenia ja Austria kodanike seas neist iga kolmas teeb piiriüleseid sisseoste. Tendents on seletatav nende elanike peamiselt piirialadel paiknemisega. Eestis teeb ostureise 7%, Soomes 16% ning Lätis ja Leedus alla 5% kodanikest.
Ostudele välismaal kulutasid Euroopa Liidu kodanikud keskmiselt 100 kuni 500 eurot viimase aasta jooksul. Suurimad ostjad on Luksemburgi kodanikud. Kõige vähem kulutavad välismaal Baltimaade ja T?ehhi kodanikud nende aastane ostusumma on alla 100 euro.
Suurimad takistused sisseostude tegemisel välismaal on tarbijate hinnangul võimalikud probleemid kaebuste esitamisel, toodete tagastamisel, transportimisel aga ka pettuse oht. Eelarvamuste poolest paistavad enam silma Soome kodanikud. Võimalike takistustena mainivad inimesed ka ebapiisavat infot tarbijate õiguste või kaupade kohta ning soovimatust ajada asju võõras keeles.
Iga neljas Euroopa Liidu kodanik arvab, et tarbijakaitse ei paku talle piisavat kindlustunnet. Tarbijakaitse tõhususega oma riigis on kõige enam rahul Põhjamaade elanikud Soome, Rootsi ja Taani kodanikud, kõige rahulolematud on Läti ja Leedu kodanikud. Põhjamaade kodanikud on kõige paremini kursis ka selliste tarbijate õigustega nagu vahetus- ja tagastusõigus, garantiiaeg jt ning kasutavad neid võimalusi kõige sagedamini. Ametlikke kaebusi on esitanud Rootsis 24% ja Soomes 19% kodanikest, Eestis on seda teinud 6% kodanikest.
Andmete allikas on Euroopa Komisjoni tellimusel korraldatud Eurobaromeeter eriuuring ajavahemikul 20. veebruar 24. märts 2006, kus intervjueeriti EL-i liikmesriikide kodanikke alates 15. eluaastast.
* 2002. aastal küsitleti elanikke 15 EL-i riigis, 2006. aastal EL-i kodanikke 25 EL-i riigis.
Uuringuekspert, Kantar Emor
Viimastel aastatel aset leidnud muutused brändide edetabelis viitavad sellele, et Eesti elanikud hindavad üha enam globaalseid ja vähem kohalikke kaubamärke. Nii leiame Kalevi ja ERRi kõrvalt YouTube'i ja Google'i.