Inimesed on hakanud oma tarbimist piirama
20.05.2008
20.05.2008
Eesti majanduse halva käekäigu tõttu on inimesed hakanud oma tarbimist oluliselt piirama, selgus rahvusringhäälingu uudistetoimetuse tellitud ja TNS Emori läbi viidud küsitlusest.
Vastates küsimusele “Kas olete majanduskasvu pidurdumisest tingituna hakanud oma isiklikku tarbimist piirama” teatas 18%, et on teinud seda olulisel määral ning 49%, et mõningal määral. Seega on kokku 67% Eesti elanikest pärast probleemide ilmnemist riigi majanduses oma tarbimist piirama hakanud, vahendas “Aktuaalne kaamera”.
Vaid 31% vastanutest teatas, et Eestit tabanud majandusprobleemid pole nende tarbimisele mingit mõju avaldanud. 2% ei osanud oma arvamust avaldada.
Küsitlusest ilmnes, et naised on oma tarbimist oluliselt rohkem piirama hakanud kui mehed. Kui meestest oli oma isiklikku tarbimist olulisel määral piirama hakanud 12%, siis naistest 24%.
Märkimisväärne erinevus ilmnes ka eestlastest ja mitte-eestlastest vastajate puhul. Kui eestlastest oli oma tarbimist olulisel määral piirama hakanud 13%, siis mitte-eestlastest koguni 30%.
Keskmisest rohkem on tarbimist piirama hakanud ka eakad, madalapalgalised ning Tallinnas, Virumaal ja Lääne-Eestis elavad inimesed.
Valdav osa vastanutest leidis ka, et esmatarbekaubad on võrreldes aastatagusega Eestis oluliselt kallimaks läinud. 62% inimestest leidis, et kulutused esmatarbekaupadele on võrreldes aasta tagusega suurenenud, 27% hinnangul jäänud samaks ning vaid 7% leidis, et kulutused esmatarbekaupadele on aastaga vähenenud.
Samast küsitlusest ilmnes veel, et riigi majandust tabanud probleemides peavad inimesed kõige rohkem süüdi olevaks Eesti valitsuse väärat majanduspoliitikat. Nii leidis 24% küsitlusele vastanutest.
21% arvates on majandusprobleemide taga hoopis majanduse tsüklilisus, kus headele aegadele järgnevad halvad ajad. 17% hinnangul on majandusprobleemide põhjus pronksiöö järel halvenenud suhted Venemaaga, 16% arvates aga tagasilöögid maailmamajanduses.
Eestlaste ja mitte-eestlaste seisukohad majandusprobleemide põhjustes läksid oluliselt lahku. Kui eestlastest pidas 29% majandusprobleemide põhjuseks ennekõike majanduse tsüklilisust, siis mitte-eestlastest 29% pidas põhjuseks pronksiöö järel halvenenud suhteid Venemaaga.
TNS Emor küsitles rahvusringhäälingu uudistetoimetuse tellimusel 501 inimest üle kogu Eesti.
Avaldatud ETV24-s 16.05.2008.
Uuringuekspert, Kantar Emor
Viimastel aastatel aset leidnud muutused brändide edetabelis viitavad sellele, et Eesti elanikud hindavad üha enam globaalseid ja vähem kohalikke kaubamärke. Nii leiame Kalevi ja ERRi kõrvalt YouTube'i ja Google'i.