Kantar Emori valimiseelne uuring kirjeldas täpselt valimiseelistusi valimispäeval
06.03.2023
06.03.2023
Kantar Emori uuringuekspert Aivar Voog ütles tulemusi kommenteerides, et valimisnädalal mõõdetuna oli Reformierakonna esimene koht kindel, kuid põnevaks osutus järgnevate erakondade järjestus. „Küsitlus peegeldab konkreetse ajahetke olukorda erakondade eelistuse osas. Erakondade eelistused võivad sisuliselt viimase hetkeni muutuda, erakonnad teevad kõik selle nimel tööd. Palju sõltub sellest, kuidas erakonnad suudavad oma toetajaid valima aktiveerida,“ rääkis Voog. Seekord õnnestus tema sõnul kõige paremini oma toetajaskonda aktiveerida Reformierakonnal, kes kasutas ka laienenud reklaamivõimalusi (nt reklaam valimispäeval) efektiivselt ja suutis kindlustada juhuslikuma valimiseelistusega valijaid Reformierakonna poolt valima.
Viimases, valimiste nädal läbi viidud uuringus kogus Reformierakond 30,3 protsenti toetust, Keskerakond 15,7 protsenti, Eesti 200 15,1 protsenti, EKRE 13,6 protsenti, Sotsiaaldemokraatlik Erakond 11,4 protsenti ja Isamaa 7,1 protsenti. Valimiskünnise alla jäid Parempoolsed 2,3 ja Rohelised 1,7 protsendiga. Antud valimi juures (1613 valimisealist kodanikku) hindab Kantar Emor maksimaalseks võimalikuks veaks ± 2,4 protsenti. Tegemist oli kandidaatide nimedega küsitlusega, kus Kantar Emor andis igas valimisringkonnas vastajatele ette erakondade kolm esimest kandidaati, kellest vastaja valis välja ühe.
Eesti Rahvusringhäälingu tellimusel tegi Kantar Emor tänavu vahetult enne valimisi iganädalase uuringu. Sestap on veebruari tulemused allpool näha nelja küsitlusperioodi keskmisena. Veebruaris küsitleti kokku 6278 valimisealist kodanikku vanuses 18-84 aastat. Kolmandik vastajatest vastas telefoni teel ja kaks kolmandikku veebis. Tulemuste esitlemisel eemaldas Kantar Emor “ei oska öelda” vastajad, mis muudab erakondade reitinguprotsendid võrreldavaks riigikogu valimiste tulemustega. Viiendik vastajatest märkis viimase nädala küsitluses, et ei oska eelistust öelda.
Juhtekspert, Kantar Emor
Inimesed hindavad endiselt traditsioonilisi offline-reklaamikanaleid, samas kui turundajad eelistavad online'i. Offline-kanalites ajavad reklaamid inimesi vähem närvi, sest need tulevad nende igapäevaellu rohkem möödaminnes. Seevastu internetis käituvad reklaamid tihtilugu nagu ebaviisakad külalised, kes ei teata oma tulekust ette ja saabuvad kõige ebasobivamal hetkel.