Kantar Media reklaamituru trendid 2025
17.01.2025
17.01.2025
WARCi (World Advertising Research Center) üleilmse reklaamikulutuste ülevaate prognoosi kohaselt oli 2024. aasta reklaamikulutuste kasvu poolest märkimisväärselt hea. Seda toetas Ameerika Ühendriikide presidendivalimiste suur reklaamimaht, mis kasvatas Põhja-Ameerika piirkonna reklaamikulude mahtu prognoosi kohaselt 8,6%. Euroopas prognoositi reklaamikulude kasvuks 5%, kusjuures Suurbritannias oli kasv lausa 8% võrra.
Meediabrändid mitmekesistavad oma ärimudeleid üha enam, et säilitada konkurentsivõime muutuval meediamaastikul. Ettevõtted uurivad uusi partnerlusi ja võimalusi erinevatel platvormidel, et sammu pidada tarbijakäitumise muutuste, tehnoloogiliste uuenduste ja suurenenud konkurentsiga.
Näiteks VOD (video-on-demand ehk siis platvormid, kus saad soovitud sisu vaadata endale sobival ajal, nt Netflix )-platvormidel rakendatakse aina enam tasuliste tellimuste ja reklaami sisaldavate pakkumiste kombinatsiooni. Kantar Media TGI Global Quick View andmed näitavad, et 58% tarbijatest oleks valmis aktsepteerima reklaame, kui see vähendaks nende kulusid TV- või voogedastusteenustele. Mida aktiivsem (s.t päevas ajaliselt kauem tarbiv) voogedastusteenuse kasutaja, seda suurem on tema valmisolek reklaame aktsepteerida tellimuse hinna alandamiseks.
Möödunud aastal tõusis esile uus mõiste – tehisaru abil loodav n-ö sünteetiline meedia (synthetic media). Olenemata sellest, kas see nimetus jääb püsima või mitte, on sünteetiline meedia sektorile sügavat mõju avaldamas.
Suured meediaettevõtted – sealhulgas Suurbritannia suurim kommertstelekanal ITV ja Amazon Ads – on juba katsetanud tehisaru abil reklaamide ja tööriistade loomist. Sotsiaalmeediaplatvormid on üle ujutatud sünteetilise kunsti, muusika, teksti ja videoga, samas kui tehisaru aitab toota ka taskuhäälingusaateid ja monteerida videoid, võimaldades igaühel konkureerida suuremate tootmisressurssidega tegijatega.
Märksõnaks on ka sünteetilised andmed ehk teave, mis on loodud n-ö pärismaailma andmete põhjal. Selliseid andmeid luuakse algoritmide abil ning nende andmete kvaliteet sõltub nende aluseks olevate andmete kvaliteedist. Ka meediaauditooriumi mõõtmisel prognoositakse sünteetiliste andmete kasutuse ja mõju kasvu.
Televisioon hõlmab lisaks lineaarsele televisioonile ka voogedastust ja järelvaatamist. Meediamaastik on killustunud ning tarbijad hindavad individuaalsust ja mitmekesisust. Lineaarne televisioon on endiselt usaldusväärne ja meelitab suuri vaatajaskondi oluliste otseülekannete, nt spordiülekannete ja uudiste ajal. Voogedastuses on kasvavaks murekohaks n-ö tellimusväsimus, platvormid otsivad lisatulusid läbi reklaamiformaatide, mängustumisvõtete, aga ka tellimuste n-ö liitmise (Eesti näitel hiljutine GO3 ja Netflixi tellimuste kombineerimine).
Trükiväljaanded kogevad jätkuvat muutust, kuivõrd järjest vähem reklaamijaid on valmis investeerima ainult trükireklaami. Samas inimeste väsimus ekraanidest kasvab ja trükimeedia pakub reklaamijatele võimalust tuua tugevaid brände esile, eriti sihtrühmades, kes peavad trükimeediat usaldusväärsemaks. Veebiuudiste platvormidel on aga oma väljakutsed, näiteks reklaamide blokeerimine, järkjärguline n-ö kolmandate osapoolte küpsiste kasutusest loobumine jne. Edasisi arenguid on tegemas programmaatiline reklaam.
Digitaalne välireklaam pakub dünaamilisi ja paindlikke reklaamivõimalusi suure liiklusega piirkondades. Välireklaami kombineerimine teiste kanalitega aitab luua terviklikuma ja mõjusama turundusstrateegia.
Ajal, mil deepfake’id ja juturobotid muutuvad üha laialdasemalt kasutatavaks, peavad sotsiaalmeediaplatvormid leidma uusi viise valeinfo, mõjutustegevuse ja toksilise sisu ohjamiseks. Prognooside kohaselt kulus 2024. aastal Ameerika Ühendriikides 60% sotsiaalmeedias veedetavast ajast videote vaatamiseks. Rakendusesisesed otsingureklaamid võivad ühendada otsingumootorite kasulikkuse ja sotsiaalmeedia kultuurilise kõlapinna, luues tõhusama ja terviklikuma lähenemise tarbijate kaasamiseks.
Otsingu algoritmid muutuvad üha keerukamaks ja tehisaru tööriistad muudavad seda, kuidas inimesed teavet otsivad, muutes pikaajalised SEO-strateegiad palju keerulisemaks. Häälotsing ja tehisaru toega otsingutööriistad pakuvad uusi, üha intuitiivsemaid viise, kuidas kasutajad sisu avastavad. Samuti on otsingumootoritel suur potentsiaal domineerida tehisarupõhistes otsingutes, kui nad suudavad kiiresti kohaneda.
Ajal, kus aina enam kasutatakse voogedastusteenuseid ja filmide tootmiskulud kasvavad, on publik üha valivam ja stuudiod tunnevad survet toota kriitikute poolt tunnustatud, ent samas kommertslikult edukaid filme. Samas filmi „Düün“ (Dune) teine osa näitas, et kvaliteetne kinokogemus (IMAX, Dolby Cinema) pakub endiselt ületamatuid ühiseid elamusi, mida kodus ei ole võimalik kogeda. Otseülekanded ja filmiüritused kinodes on samuti kasvav trend.
Kuna taskuhäälinguga ei ole keeruline alustada, on turul suur hulk erinevaid saateid ja uutel tulijatel on raskem silma paista. Reklaamijatele esitab väljakutse see, et kuulajad kerivad podcastis reklaame edasi. Taskuhäälingud on endiselt populaarsed, nagu ka live-ürituste ärakasutamine taskuhäälingu saatejuhtide jaoks (salvestus mõnel live-üritusel). Paljud kuulajad otsivad üles ka tooteid, mida saatejuhid mainivad.
Raadio kuulatavus on endiselt suur ja seda peetakse usaldusväärse sisuga kanaliks. Raadiol on potentsiaal ühendada lineaarne ja voogedastusteenus. Raadio taskuhäälingud ja järelkuulamine köidavad uusi kuulajaskondi ja suurendavad auditooriumi.
Kõige kiiremini kasvavaks kanaliks on reklaamid jaemüüjate platvormidel ehk retail media networks. See tähendab digireklaami platvorme, mis võimaldavad brändidel jõuda väga täpselt sihitud sihtrühmani personaalse reklaami kaudu jaemüüja veebilehel, äpis ja poodides paiknevatel digiekraanidel. Ameerika Ühendriikides on selles valdkonnas suured tegijad näiteks Amazon Advertising ja Walmart Connect: otsid seal näiteks arvutit ja selle tulemusel avanevad sulle ka reklaami ostnud arvutitootjate reklaamid.
Loe ka:
– Turundustrendid 2025
– Tagasivaade 2023. aasta reklaamiturule: enim kasvas välimeedia ja enim langes ajakirjade osakaal
– “Point+” uus osa keskendub välimeediale
– “Point+” saates räägime programmaatilisest reklaamist
Juhtekspert, Kantar Emor
Inimesed hindavad endiselt traditsioonilisi offline-reklaamikanaleid, samas kui turundajad eelistavad online'i. Offline-kanalites ajavad reklaamid inimesi vähem närvi, sest need tulevad nende igapäevaellu rohkem möödaminnes. Seevastu internetis käituvad reklaamid tihtilugu nagu ebaviisakad külalised, kes ei teata oma tulekust ette ja saabuvad kõige ebasobivamal hetkel.