Katrin Vernik: trendid tulevad maailmast tervikuna

10.02.2025

„Tänasel päeval on ju maailm tegelikult muutunud nii üheks, me ei ole enam kuskile kapseldunud, me ei ole üks siseriik, me ei ole Baltikum ega Põhjamaad, trendid tulevadki maailmast tervikuna,“ ütleb seekordne turunduspraktikate taskuhäälingu „Point“ külaline, A. Le Coqi turundusdirektor Katrin Vernik. Suur osa maailma toiduainetööstuses liikuvatest trendidest saab tema sõnul alguse Ameerika Ühendriikidest ja Suurbritanniast.

Aasiast tulev on tema hinnangul toiduainevaldkonnas siinsetele tarbijatele keeruliselt rakendatav, sest koostisosad ja maitsemeeled on siiski päris erinevad. Lisaks kasutab A. Le Coq erinevate rahvusvaheliste uuringufirmade teavet, seal on kaardistatud toidu- ja joogivaldkonnas toimuv. „Põhitrendid, mis on inimeste ootused, on tervislikkuse, keskkonna ja funktsionaalsuse suunas. See on kohati võib-olla isegi toiduainetööstuse ülene, et mida me mingisugusel hetkel inimestena väärtustame,“ ütles ta kokkuvõtteks.

Katrin Vernik on A. Le Coqiga olnud pikalt seotud, omal ajal tegi ta seal ka praktika. Turundusosakonna juhatajaks sai ta 1998. aastal. Küsimusele, kuidas ta on nii kauaks A. Le Coqi jäänud, vastas ta, et ühelt poolt on ettevõttes nii palju muutunud selle aja jooksul, seal on endiselt põnev. Teisalt on ettevõtte sisekliima tema sõnul selline, et koos on äge olla.

Verniku sõnul on nad organisatsiooni hoidnud pigem õhukesena ja ostnud erinevaid turundusteenuseid sisse. Neil on olnud pikaajaline partner agentuuri Taevas näol. Sellise pikaajalise koostöö saladus on Verniku sõnul kliendi äri mõistmine. „Äri mõistmine on see asi, mis nii mõnelgi korral kaalub üles selle väga ägeda loovlahenduse, mis lühiajaliselt võib töötada. Äri mõistmine on nüüd selline asi, et sa suudad end väga hästi panna kliendi kingadesse ja saada aru, kust kohast see raha tuleb. Taevas on olnud pikaajaliselt meie teel selline partner, kes on tahtnud meie äri mõista ja tahtnud olla kaasas.“ Sealjuures on tema sõnul olnud eesmärgiks müügitulemus koju tuua, mitte erinevate turunduskonkursside auhindu püüda. Vahepeal kasutab ta ka täiendavaid partnereid.

Kui uus toode tuleb turule, eelneb sellele pikk protsess, kuhu on kaasatud erinevad osapooled. Lõpuks, kui asi on nii kaugel, et toode jõuab turule, on Vernik üldiselt mõnusas ootuses. „See ei ole ju ainult tootearenduse või turunduse teema, meil on kaasatud müük sinna samamoodi. Müük on täna see, kes räägib need tooted kettidesse sisse, tagab meile selle distributsiooni, mille pealt on üldse mõistlik seda kommunikatsiooni teha. Eeltööna see puudutab nii paljusid osapooli, et tekibki selline ühtne usk ja arusaam. Kõike on võimalik korrigeerida ettevalmistuse käigus. Kui me sellega turule tuleme, siis meid haarab hasart – et mis siis nüüd saab. Närvi siin enam kindlasti ei ole.“

Vernik rääkis, et sellest aastast raporteerib A. Le Coq suurettevõttena oma ESG-teemade kohta, börsile on seda raporteeritud juba viis aastat. Aasta aega on ettevõtte jätkusuutlikkuse teemadega tegelenud eraldi inimene. Verniku laual on jätkusuutlikkuse teemad seoses tootearenduse ja kommunikatsiooniga. „Pigem üritame jälgida siin kommunikatsioonis ja oma tegevustes sellist tervet mõistust.“ Tema sõnul on ka muutusi, mis on mõeldud justkui keskkonda säästma, aga tegelikult seda ei tee. Ta tõi näiteks korgi, mis nüüd peab pudeli külge jääma. „Eestil oli ja on väga hea süsteem – pakendite tagasi kogumine, deposiidisüsteem. Kõiki taaraautomaate oleks olnud võimalik seadistada selliselt, et nad võtavad korgiga vastu. Oleks ära jäänud see, et kõik korgid on tänasel päeval raskemad, mis keskkonna mõistes ei ole ju mõistlik.“

Kuula-vaata lähemalt (SpotifyApple Podcasts):

Augustis alustasime Kantar Emori taskuhäälinguga ”Point”. Turundushuvilistele suunatud taskuhäälingu saatejuht on turunduslektor ja Kantar Emori konsultant Alar Pink. Iga osa keskendub ühele turunduseksperdile, kellel on pikaajalisem turundusvaldkonnas töötamise kogemus ning kes on vastustanud või vastutavad praegu organisatsiooni turundustegevuste eest.

Loe ka:
Tuleviku toiduvalikuid kujundavad lihtsamad eined ja paindlik kokkamine
Juss Apivala: turundust teeme rohujuuretasandil
– Anne Muldme: igas tiimis võiks säilida õhin oma tegemiste suhtes
– Risto Sülluste: roheteema puhul tuleb kommunikeerida, miks see on meile kasulik