Maailma väärtuslikem bränd on Amazon

12.06.2019

Äsja WPP ja Kantari avaldatud BrandZ maailma väärtuslikemate brändide esisaja tipus troonib Amazon, nügides esikohalt seal seni mitu aastat domineerinud Google’i. Amazoni väärtus kasvas aastaga 52 protsenti 315,5 miljardile dollarile.

Tehnoloogiaettevõtted on BrandZ esisaja tippu valitsenud juba aastast 2006, mil esikoha hõivas Microsoft. Viimase aastaga tohutut 52-protsendilist väärtuse kasvu näidanud Amazon möödus nii Apple’ist (2. koht, väärtus 309,5 mld dollarit) kui ka Google’ist (3. koht, 309 mld dollarit), mis mõlemad kasvasid vastavalt tagasihoidlikud 3% ja 2%. Sellega tegi Amazon lõpu tehnoloogiahiidude 12-aastasele domineerimisele.

Esikümnes suutis oma positsiooni 6. kohal säilitada Facebook (langus 2%, väärtus 159 mld dollarit). Samal ajal möödus Hiina väärtuslikem kaubamärk Alibaba teisest Hiina kaubamärgist Tencent (8. koht, langus 27% 130,9 mld dollarile), platseerudes Facebooki järel 7. kohale.

Kui teised sotsiaalmeedia platvormid seisavad silmitsi mitmete väljakutsetega, siis praeguseks üle miljardi kasutajaga Instagram on selleaastases pingereas roninud ülespoole koguni 47 kohta 44. kohale ning brändi väärtust kasvatanud muljetavaldavad 95%, olles kiireim tõusja sel aastal. Teine, samuti edetabelis kiirelt tõusnud kaubamärk on jooga- ja sportlike rõivaste bränd Lululemon, mille väärtus kasvas aastaga 77 protsenti.

Ka Netflix (+65%, 34. koht) ning Uber (+51%, 53. koht) on ühed suurimad tõusjad, peegeldades hästi kiiresti muutuvat, tehnoloogiakeskset maailma, kus tarbijad väärtustavad rohkem rikkalikku brändikogemust.

BrandZ globaalse juhi Doreen Wangi sõnul näitab Amazoni kaubamärgi väärtuse fenomenaalne kasv hästi, kuidas brändid on üha vähem üksikute kategooriate ja regioonide külge ankurdatud. Piirid on üha enam hägustumas tänu tehnoloogia arengule, mis võimaldab brändidel, nagu näiteks Amazon, Google ja Alibaba, pakkuda erinevaid teenuseid mitmetes kokkupuutepunktides tarbijatega. Kasutades oma tarbijate kogemusi ning kompetentsi, liiguvad need brändid üle äriteenuste sektorisse, luues sellega uusi võimalusi brändi kasvamiseks. Sellised piire lõhkuvad ärimudelid õitsevad eriti hästi näiteks Aasia riikides, kus tarbijad on aktiivsemad uute tehnoloogiate kasutamisel ning kus brändid integreerivad end inimeste igapäevaellu.

Mõned võtmetrendid tänavusest BrandZ globaalsest analüüsist:

Luksuskaubad (kasv 29%) on kõige kiiremini kasvav kategooria, sellele järgneb jaekaubandus (+25%), mille kasvule on aidanud kaasa digikanalite eelistamine Y- ja Z-generatsiooni poolt.

Kategooriatest domineerivad esisaja hulgas tehnoloogia, finants ja jaekaubandus, moodustades brändide koguväärtusest enam kui kaks kolmandikku.

Selleaastases edetabelis on üheksa uut tulijat, valdavalt Hiina ja USA tehnoloogiabrändid, nagu nt Dell Technologies, Xbox, Haier, Meituan ja Xiaomi.

Võrreldes varasemate aastatega on esisaja sisse mahtunud rohkem Aasia kaubamärke – Aasia regioonist kokku 23, millest ainuüksi 15 on juba Hiina kaubamärgid.

Esile on tulnud täiesti uus generatsioon kaubamärke – nn Z-generatsiooni brändid (loodud pärast 1996. a), mis on kasvumäära poolest pika sammuga ees, nende väärtus iga oma eksisteerimisaasta kohta on suurem kui näiteks brändidel, mis on loodud millenniumiajastul (1977–1995). Kokku on esisajas 23 Z-generatsiooni kaubamärki, keskmise vanusega 16 aastat, samal ajal kui millenniumigeneratsiooni kaubamärke on 18, keskmise vanusega 33 aastat.

Üha rohkem brändiomanikke liiguvad jätkusuutliku mõtteviisi suunas ning näitavad, et oluline on parandada ja tugevdada tarbijate arusaamu brändi vastutustundlikkusest läbi sotsiaalsete, keskkondlike ja ettevõtete algatuste.

USA ja Hiina vaheline kaubandussõda on mõjutanud ka mitmete kaubamärkide kasvu viimase aasta jooksul pärssivalt. Erinevad kaubandustariifid on mõjutanud tarbijate kindlustunnet ning selle mõju enim tunda saanud kategooriad on autod, logistika ning pangandus.

BrandZ TOP100 maailma väärtuslikuma brändi väärtuse analüüs kombineerib Bloombergi turuanalüüsi andmeid globaalsete tarbijauuringute andmetega, kaardistades rohkem kui 166 000 erinevat kaubamärki rohkem kui 50 turul.

Allikas: Kantar