Maailma väärtuslikemate jaekaubanduse brändide edetabeli tipus troonib ülekaalukalt taas Amazon
15.05.2020
15.05.2020
Aprilli lõpus WPP ja Kantari avaldatud iga-aastasest maailma väärtuslikemate jaekaubandusbrändide pingereast BrandZ selgub, et esikohal püsib endiselt Amazon, mille väärtus kasvas aastaga ligi 416 miljardile dollarile. 75 väärtuslikuma jaekaubanduse brändi koguväärtus on viimase aastaga kasvanud 12 protsenti 1,5 triljonile dollarile.
Edetabeli esikolmik on jäänud samaks nagu 2019. aastal: Amazoni järel püsib teisel kohal Hiina veebikaubamaja Alibaba (väärtusega 152,5 miljardit dollarit) ja kolmandal kohal USA kiirtoidurestoranide kett McDonald’s (väärtusega 129,3 miljardit).
Kogu edetabelis suurimaks tõusjaks on spordirõivaste kaubamärk Lululemon, mis kasvatas oma väärtust koguni 40 protsenti 9,7 miljardile dollarile. Muidu domineerib edetabelis kiiresti ülespoole pürgivate brändide kategoorias puhtalt jaemüük, kuna toidukaubanduse turul tekkis tõeline buum, sest inimesed hakkasid kriisi saabudes oma toiduvarusid täiendama.
Ei ole üllatav, et digibrändide kasv oli üsna kõrge – Amazon, JD ja Alibaba kasvatasid oma väärtust vastavalt 32%, 24% ja 16%. Kuid ka füüsiliselt poode omavad jaekaubanduse brändid näitasid korraliku kasvu: näiteks Costco kasvatas oma väärtust 35 protsenti 28,7 miljardile, Target 27 protsenti 10,6 miljardile ning Walmart 24 protsenti 45,8 miljardile dollarile.
Edetabeli esiotsa kuuluvad jaebrändid on ka hästi näidanud, kuidas keerulisel ajal kohaneda ning tarbijate vajadustele vastu tulla ning sellega positiivselt ka silma paista. Amazon näiteks muutis kaupade kohaletoimetamise kiirust vastavalt erinevate kaubagruppide nõudlusele, et võimaldada enim nõutud kaupade kiiremat kohaletoimetamist. Alibaba tütarettevõte Ali Cloud kasutas oma tehisintellekti, et aidata Hiina meedikutel koroonaviiruse diagnoosimise aega märkimisväärselt lühendada. Luksuskaupade brändi Louis Vuittoni emafirmal LVMH kulus kõigest 72 tundi, et oma tootmisliine ette valmistada käte desoaine tootmiseks.
Nutikad jaebrändid on ka vastu seisnud kiusatusele kärpida reklaamikulusid, õppides esimesena kriisi sisenenud Hiinast, kus need kaubamärgid, mis kriisi alates ei panustanud turundusse ning jäid n-ö talveunne, on nüüd tavaelu taastudes raskustes, et leida tarbijatega uuesti kontakti, kuna tarbijad eelistava kaubamärke, mis raskel perioodil aktiivselt pildil püsisid. Need brändid kohandasid oma turundustegevust ning ka viisi, kuidas tarbijatega suhelda, kuna olud muutusid ja inimesed püsisid valdavalt oma kodudes.
BrandZ globaalse strateegiajuhi Graham Staplehursti sõnul ei määra brändi väärtust ainult finantstulemused, vaid ka maine tarbijate silmis. Brändi ellujäämine sõltub suurel määral sellest, kuidas jaemüüjad selles kriisiolukorras käituvad ja tarbijaid kõnetavad, ning samuti sellest, kuidas nad oma töötajaid kohtlevad ning valitsuse korraldusi ja tervishoiunõudeid järgivad. Neil, kes on olnud oma tegevuses asjakohased ja tarbijate jaoks kasulikud ning jätkavad saamamoodi ka edaspidi, kui tarbijate elu taas normaliseeruma hakkab, on lihtsam kliendisuhteid tugevdada nii taastusperioodil kui ka pikemas perspektiivis.
BrandZ kaubamärkide väärtuse analüüs kombineerib Bloombergi finantsandmete analüüsi globaalsete tarbijauuringute andmetega, kaardistades rohkem kui 166 000 erinevat kaubamärki rohkem kui 50 turul. BrandZ jaekaubanduse brändide analüüs keskendub vaid jaekaubanduse, kiirtoidu, rõivaste ning luksuskaupade kaubamärkidele.
Allikas: Kantar
Juhtekspert, Kantar Emor
Inimesed hindavad endiselt traditsioonilisi offline-reklaamikanaleid, samas kui turundajad eelistavad online'i. Offline-kanalites ajavad reklaamid inimesi vähem närvi, sest need tulevad nende igapäevaellu rohkem möödaminnes. Seevastu internetis käituvad reklaamid tihtilugu nagu ebaviisakad külalised, kes ei teata oma tulekust ette ja saabuvad kõige ebasobivamal hetkel.