Milline näeb välja hea küsitluse disain?
07.08.2024
07.08.2024
Milline on hea küsitluse disain? Küsitluste a ja o on selgus ning lihtsus. Näiteks tähendab see erinevate küsimustetüüpide tasakaalustatud kasutamist. Uuringu läbiviimise peamine põhjus on täpsete teadmiste kogumine, milles küsitluse disain mängib olulist rolli. Tõhus küsitlus peab leidma tasakaalu õigete küsimuste esitamise ja vastajate kaasatuse säilitamise vahel.
Küsitlus peaks olema struktureeritud nii, et koguda põhjalikke andmeid ilma vastaja aega ja kognitiivset koormust ülemäära kulutamata. Selgete ja lihtsate küsimuste koostamine, sealhulgas avatud ja suletud küsimuste kombineerimine, aitab koguda nii kvantitatiivseid kui ka kvalitatiivseid andmeid.
Efektiivse küsitluse aluseks on tagada, et iga küsimus oleks selge ja ühemõtteline. Selged küsimused väldivad arusaamatusi ja võimaldavad vastajatel anda täpseid vastuseid. Küsimused peaksid olema kirjas lühidalt ja vältima keerulist keelt või žargooni, mis võiks vastajaid segadusse ajada.
Lihtsuse printsiip laieneb ka küsitluse struktuurile. Puhas ja intuitiivne disain aitab vastajatel küsitlusele hõlpsasti vastata. Olulised on ka täiendavad juhised küsimuste juures. Need aitavad vastajal paremimi mõista küsimust ning tagavad parema vastamismäära. Samuti võivad juhised aidata osalejatel mõista, miks nende tagasiside on väärtuslik ja kuidas seda kasutatakse. Eesmärk on muuta küsitlusele vastamise kogemus võimalikult sujuvaks ning arusaadavaks.
Kõrged vastamismäärad ja kvaliteetsed andmed tulevad ainult siis, kui vastajad püsivad kogu küsitluse vältel motiveerituna. Visuaalsete elementide, nagu piltide, värvide ja interaktiivsete vormingute kasutamine võib muuta küsitluse nauditavamaks ja vähem üksluiseks. Lisaks võib küsitlusse tuua sisse erinevaid mängulisi elemente.
Motivatsioon on tihti seotud küsitluse tajutava väärtusega nii aja kui ka võimaliku tagasiside mõju mõttes. Motivatsiooni suurendamiseks tuleb hoida küsitlused nii lühikesed kui võimalik, kogudes samas vajalikke andmeid. Isikupärastamine võib muuta küsitluse vastajatele asjakohasemaks ja suurendada nende motivatsiooni selle täitmiseks.
Parimates küsitlustes on tasakaalus avatud ja suletud küsimused. Suletud küsimused, nagu klassikalised valikvastused või hinnanguskaalad, annavad kvantitatiivseid andmeid, mida on lihtne analüüsida ja võrrelda. Need küsimused on eriti mugavad vastajale täitmiseks ja teisalt aitavad küsitlejatel standardiseerida andmete kogumisprotsessi. Samas võivad suletud küsimused piirata vastuste põhjalikkust, kuna valikvastused on ettemääratud. Seega on hea lisada ankeetidesse avatud vastusevariant „muu“.
Avatud küsimused seevastu võimaldavad osalejatel vabalt väljendada oma mõtteid ja kogemusi oma sõnadega. Seda tüüpi küsimused annavad kvalitatiivseid andmeid, mis võivad paljastada huvitavaid nüansse, mida suletud küsimused ei pruugi näidata. Avatud küsimused võivad aga olla vastamisel ajamahukamad ja analüüsimisel keerulisemad.
Hea küsitluse disain ühendab erinevaid küsimuste tüüpe. See aitab uurijatel koguda nii laiapõhjalisi andmeid ja tagab küsitluse teema ulatuslikuma mõistmise.
Mobiilseadmete kasutus on muutunud standardiks, mistõttu on küsitlusankeetide kohandamine mobiilile hädavajalik. 56% kõigist üleilmsetest veebiküsitlustest täidetakse nüüd mobiilseadmetes ja see arv kasvab kuust kuusse. See trend teeb vajalikuks liikuda lihtsalt mobiilisõbralikest küsitlustest täielikult mobiilile optimeeritud küsitlusteni. Mobiilseadmetel on väiksemad, portree-orientatsiooniga ekraanid, mis nõuavad küsitluse disainis teistsugust lähenemist. See nõuab hoolikat paigutust, kus iga piksel loeb, nii et sisu peab olema lühike, kuid selge, et mahtuda väiksemale ekraanile.
Mobiilile optimeerimine võiks arvestada telefonide kasutamise konteksti. Näiteks kasutajad võivad olla liikvel (tööle, poodi jne) või võib neil olla lühem tähelepanuvõime. Seetõttu peavad küsitlused olema kiirelt laetavad, kergesti arusaadavad ja piisavalt kaasahaaravad, et hoida osalejate tähelepanu mitmete tegevuste ja häirivate tegurite keskel. Mobiilikeskne lähenemine tagab, et küsitlused on ligipääsetavad ja kasutajasõbralikud ka laiemale publikule.
Küsitluse disainimisel on reageeriv disain väga oluline, kuna see tagab, et formaat suudab sujuvalt kohaneda erinevate ekraanisuuruste ja -orientatsioonidega. See disain võib oluliselt parandada kasutajakogemust, kuna osalejad saavad küsitlusi hõlpsalt täita, olenemata sellest, kas nad kasutavad nutitelefoni, tahvelarvutit või lauaarvutit.
Reageeriva disaini puhul kohanduvad ankeedid automaatselt telefoni ekraaniga. See tähendab, et automaatselt muutub ekraanil paigutus, teksti suurus, interaktiivsed elemendid ja muud komponendid. Automaatselt reageeriv disain aitab vältida probleeme, nagu valesti joondatud sisu ja ülemäära väike tekst. See kohanemisvõime on vajalik, kuna digitaalsed seadmed erinevad suuruse ja võimekuse poolest. Reageeriva disaini rakendamisega saavad organisatsioonid arvestada erinevate vastajatega ja vähendada tehniliste tõkete tõenäosust, mis osalemist takistavad.
Puutesõbralike liideste loomine on veel üks oluline osa mobiilikasutajatele mõeldud küsitluste disainimisel. Puuteekraaniga seadmed vajavad suuremaid, hõlpsasti puudutatavaid elemente, et võimaldada sõrmedega navigeerimist, erinevalt hiire täpsest kursorikontrollist. Seetõttu peaksid küsitlused sisaldama mugavalt paigutatud nuppe ja märkeruute, et vältida valesti puudutamist. Lisaks peaks kerimine olema vaevatu. Loomulikult tähendab puuteekraanidele mõeldud disain ka kirjutamise vajaduse minimeerimist, mis võib mobiilse klaviatuuriga olla tülikas. Selle asemel kasutage võimalusel liugureid, valikvastuse ruudukesi või rippmenüüsid. Kasutajakeskne disain muudab küsitlused mobiilikasutajatele ligipääsetavamaks ja vähem frustreerivaks. Mida mugavam on täita küsitlust, seda suuremad on küsitluse täitmise määrad.
Küsimuste kirjutamist, mis mõõdavad arvamusi täpselt, võib nimetada kunstiks. Küsimused peavad olema selged, otsesed ja nüansirohked, et hõlmata osalejate vastuste täielikku ulatust. See tähendab palju kaalutlusi, kuid täpne sõnastus aitab vältida arusaamatusi ja tagab, et vastused kajastavad tõepoolest soovitud vastaja mõtet.
Tuleb luua küsimusi, mis on neutraalsed ja väldivad vastaja suunamist konkreetse vastuse poole. Suunavad küsimused sisaldavad eeldusi või vihjeid, mis võivad mõjutada osaleja vastust ning need moonutavad andmeid. Selle vältimiseks tuleb küsimused moodustada erapooletult ja esitada valikuvõimalused nii, et ei vihjataks eelistatud või oodatud vastusele.
Neutraalse keele kasutamine ja emotsionaalselt laetud sõnade vältimine aitab samuti vältida vastuste tahtmatut juhtimist. Veenduge, et kõik võimalikud vastused oleksid õiglaselt esindatud ja et ükski võimalus poleks teistest silmatorkavam, et vähendada vastuse kallutatust.
Ehkki see ei pruugi olla ilmne, võib küsimuste järjestus oluliselt mõjutada, kuidas vastajad neid tõlgendavad ja neile vastavad. Loogiline järjestus küsitluse küsimustes aitab hoida osalejaid kaasatuna ja tagab selle, et vastused oleksid võimalikult täpsed. Küsimused peaksid liikuma loogiliselt üldiselt spetsiifilisemaks, olles üles ehitatud varasemate teemade põhjal ja vältides järske teemavahetusi.
Küsitluse küsimuste koostamine inimlikus ja kaasahaaravas keeles on oluline, et osalejad tunneksid end mugavalt ja mõistetuna. Tuleks vältida ülemäära ametlikku „uuringukeelt“, mida sageli kasutatakse akadeemilistes või tehnilistes kontekstides.
Tõhusa ja põhjaliku küsitluse kujundamine on eduka turu-uuringu kriitiline komponent, olles aluseks sisukate ja rakendatavate teadmiste kogumisele. Küsitluste koostamisel tuleb meeles pidada, et küsimused peavad olema sõnastatud lihtsalt ja selgelt. Teisalt on oluline kaasatus ja vastajate motivatsioon vastamisel. Kolmandaks tuleb arvestada, et valdav osa vastajatest vastab küsitlustele mobiiltelefonist, seega tuleb luua mobiiltelefonis vastamisele mõeldud küsitlusankeet.
Loe rohkem: Kantar
Loe ka:
– Nipid andmete kvaliteedi tagamiseks
– Kuidas analüüsida skaalaküsimuste andmeid?
– Kuidas optimeerida ja parandada küsitluse vastamise määra?
Balti regiooni juht, Kantar Emor
On asju, mis selles andmete külluses ei muutu – see on inimene ja tema käitumine. Tehnoloogiliste uuenduste puhul ei tohi seda arusaama kaotada ning liialt andmetesse kinni jääda. Kui teed kampaaniat, on võimalik võtta sadakond mõõdikut, aga kui sa sellega igapäevaselt ei tegele, tunned end eksinult. Andmete kasutamise ülim eesmärk on ikka inimene ja tema käitumise mõistmine.