Nipid andmete kvaliteedi tagamiseks
04.12.2023
04.12.2023
Küsimustiku esimeses etapis, kus selgitatakse välja, kas inimene sobib küsimustikule vastama, võib osa inimesi teinekord natuke luisata, et vastajaks kvalifitseeruda. Kantar toob välja, et nende osakaal ulatub teinekord viiendikuni vastajaskonnast. Oletame, et vajate just autoomanike vastuseid. Selle asemel, et küsida konkreetselt, kas teil on auto, on üks variant küsida näiteks, mida nad sooviksid veel omada, mida neil veel pole ja lisada vastusevariantidesse auto.
Üks levinud moodus kohati ekslike andmete saamiseks on see, kui küsimus on raamistatud nii, et inimesel tekib kiusatus vastata eksitavalt. Näiteks küsides „Mis on teie tööstaatus?“ võid saada kuni 20% ekslikke vastuseid, sest küsimus viitab, et töö olemasolu on oluline ja inimesed ei pruugi ausalt vastata, kui nad on näiteks parasjagu töötud.
Teine näide: kui küsida „Kas sa tegid eile trenni?“ ning märkida ainult kaks vastusevarianti (ei/jah), võib osa vastajaid taas olla kallutatud vastama sportlikus ja positiivses valguses, kuigi nad tegelikult ei teinud trenni. Üks lahendus on lisada rohkem vastusevariante, näiteks „Ei, ma üldiselt ei tee trenni“, „Praegu mul ei ole tervislikel põhjustel võimalik treenida“, „Eile mul ei olnud aega/võimalust trenni teha“, „Tegin trenni varem sel nädalal“, „Jah, tegin eile trenni“. Nii tunnevad inimesed end vastates mugavamalt.
Liiga tihti tehakse pikki, sõnarohkeid, kuivi küsitlusi. Kui küsimustiku disainile ja vastaja kogemusele mitte mõelda, on lihtne põhjustada kõrget küsimustiku poolelijätmise määra. Vastajad on sageli pettunud korduvate küsimustüüpide pärast, näiteks kui järjest tuleb vastata Likerti skaalal.
Hoolitse selle eest, et küsimustik oleks kaasahaarav ja kasuta erinevaid küsimuste tüüpe, pane end vastaja kingadesse ja mõtle, kuivõrd sa ise tahaksid sellist küsitlust täita.
Allikas: Kantar
Juhtekspert, Kantar Emor
Inimesed hindavad endiselt traditsioonilisi offline-reklaamikanaleid, samas kui turundajad eelistavad online'i. Offline-kanalites ajavad reklaamid inimesi vähem närvi, sest need tulevad nende igapäevaellu rohkem möödaminnes. Seevastu internetis käituvad reklaamid tihtilugu nagu ebaviisakad külalised, kes ei teata oma tulekust ette ja saabuvad kõige ebasobivamal hetkel.