Nipid andmete kvaliteedi tagamiseks

04.12.2023

Rahvusvaheline Kantar jagab nippe, kuidas disainida uuringu küsimustik sellisena, et saadavate andmete kvaliteet oleks võimalikult kõrge.
1.    Sõelumisküsimused koosta targalt

Küsimustiku esimeses etapis, kus selgitatakse välja, kas inimene sobib küsimustikule vastama, võib osa inimesi teinekord natuke luisata, et vastajaks kvalifitseeruda. Kantar toob välja, et nende osakaal ulatub teinekord viiendikuni vastajaskonnast. Oletame, et vajate just autoomanike vastuseid. Selle asemel, et küsida konkreetselt, kas teil on auto, on üks variant küsida näiteks, mida nad sooviksid veel omada, mida neil veel pole ja lisada vastusevariantidesse auto.

2.    Arvesta, et inimesed tahavad paista heas valguses

Üks levinud moodus kohati ekslike andmete saamiseks on see, kui küsimus on raamistatud nii, et inimesel tekib kiusatus vastata eksitavalt. Näiteks küsides „Mis on teie tööstaatus?“ võid saada kuni 20% ekslikke vastuseid, sest küsimus viitab, et töö olemasolu on oluline ja inimesed ei pruugi ausalt vastata, kui nad on näiteks parasjagu töötud.

Teine näide: kui küsida „Kas sa tegid eile trenni?“ ning märkida ainult kaks vastusevarianti (ei/jah), võib osa vastajaid taas olla kallutatud vastama sportlikus ja positiivses valguses, kuigi nad tegelikult ei teinud trenni. Üks lahendus on lisada rohkem vastusevariante, näiteks „Ei, ma üldiselt ei tee trenni“, „Praegu mul ei ole tervislikel põhjustel võimalik treenida“, „Eile mul ei olnud aega/võimalust trenni teha“, „Tegin trenni varem sel nädalal“, „Jah, tegin eile trenni“. Nii tunnevad inimesed end vastates mugavamalt.

3.    Arvesta, et vastajad väsivad

Liiga tihti tehakse pikki, sõnarohkeid, kuivi küsitlusi. Kui küsimustiku disainile ja vastaja kogemusele mitte mõelda, on lihtne põhjustada kõrget küsimustiku poolelijätmise määra. Vastajad on sageli pettunud korduvate küsimustüüpide pärast, näiteks kui järjest tuleb vastata Likerti skaalal.

Hoolitse selle eest, et küsimustik oleks kaasahaarav ja kasuta erinevaid küsimuste tüüpe, pane end vastaja kingadesse ja mõtle, kuivõrd sa ise tahaksid sellist küsitlust täita.

Allikas: Kantar