Tarbija tahab teada, mida ta ostab ja tarbib
09.04.2019
09.04.2019
Tervislik toitumine ja eluviis on üha kasvav trend ning tarbijad on hakanud rohkem tähelepanu pöörama, mida nad ostavad ja tarbivad. Kantar Lightspeed uuris üle maailma seitsmelt globaalselt turult, millist rolli mängib tarbijate üha terviseteadlikumas elustiilis toitumisalase info olemasolu toodetel.
Uuringuanalüüs näitab, et rasvavabade ning nullkalorsusega toodete olulisus on kadumas, selle asemel tahavad tarbijad, et nende toiduained ja joogid sisaldaks puhtaid ja täisväärtuslikke koostisosi. Seega ootavad tarbijad suuremat läbipaistvust ka toidu- ja joogibrändidelt, soovides teada, mida nad täpselt ostavad ja tarbivad. Uuringust selgus, et 52 protsenti vastanutest loeb järjepidevalt enne toodete ostmist ja tarbimist tootel olevat toitumisalast infot.
Kõikides küsitletud riikides pööravad inimesed enim tähelepanu suhkrusisaldusele toodetes – 60%. Rohkem vaadatakse ka koostisaineid (49% pöörab tähelepanu) ning kalorsust/energiasisaldust (48%). Eristuvad vaid India ja Hiina, kus suhkrusisaldus ei ole kõige olulisem, vaid sealsed tarbijad peavad tähtsamaks proteiinide, kalorite/energia, vitamiinide ning koostisainete kohta käivat infot.
Tootekategooriate kaupa vaadates selgub analüüsist, et enim uuritakse toitumisalast infot pakendatud snäkkide (nt kreekerid, pähklid, krõpsud jms), dessertide/kondiitritoodete (nt küpsised, muffinid, koogid) ning jookide/karastusjookide (nt vesi, tee, mahlad) pakenditelt.
Kuid siin ilmneb üks huvitav asjaolu – nimelt on tarbijate soov toitumisalase info olemasolu osas pakenditel erinev sellest, kui palju inimesed tegelikult seda infot järjepidevalt loevad. Kui pakendatud snäkkide puhul uurib järjekindlalt tooteinfot pakendilt 60 protsenti tarbijaist, siis tegelikult sooviks, et vastav teave oleks tootel olemas, koguni 73 protsenti. Samamoodi on ka dessertide ning karastusjookide puhul: vastavalt 70% (loeb 56%) ning 67% (loeb 54%) sooviks, et toodetel see info olemas oleks.
Viimasel ajal käib arutelu selle üle, kas alkohoolsete jookide pakenditel peaks olema ka toitumisalane teave trükitud. Uuringust selgus, et koguni 75 protsenti tarbijaist arvab, et alkohoolsed joogid peaks olema vastava infoga varustatud.
Erinevate alkohoolsete jookide kategooriaid vaadates ilmnevad mõningased erinevused. Tarbijad peavad toitumisalase sildi olemasolu kõige olulisemaks õlle puhul – 79%. Järgneb väikese vahega vein (75%) ning veidi suurema vahega valmis segujoogid (67%).
Tarbijatelt küsiti ka toitlustuskohtade menüüde kohta. 77 protsenti tarbijaist peab oluliseks, et kiirtoidurestoranides oleks menüüd vastava infoga varustatud, aidates nii menüüst valikuid teha ning andes infot ka tarbitava eine kalorsuse kohta. Brasiilias, Indias ning Hiinas on tarbijate jaoks toitumisalase info olemasolu kiirtoidumenüüdes muu maailmaga võrreldes veelgi olulisem – vastavalt 85%, 84% ning 82% sõnul neile meeldiks selline teave toidumenüüdes.
Sama trend avaldub ka muude toitlustuskohtade menüüde puhul, olles kiirtoiduga võrreldes siiski veidi madalam – 75 protsendile meeldiks selline teave menüüs. Seda infot ei sooviks näha või ei pea vajalikuks 20% tarbijaist.
Uuring viidi läbi veebruaris 2019, küsitleti kokku üle 7000 tarbija USAs, Suurbritannias, Brasiilias, Hollandis, Indias, Hiinas ja Singapuris.
Allikas: Kantar Lightspeed Research | Lightspeed Nutrition Labels Survey 2019
Balti regiooni juht, Kantar Emor
On asju, mis selles andmete külluses ei muutu – see on inimene ja tema käitumine. Tehnoloogiliste uuenduste puhul ei tohi seda arusaama kaotada ning liialt andmetesse kinni jääda. Kui teed kampaaniat, on võimalik võtta sadakond mõõdikut, aga kui sa sellega igapäevaselt ei tegele, tunned end eksinult. Andmete kasutamise ülim eesmärk on ikka inimene ja tema käitumise mõistmine.