TNS Emor: põhitoiduainete ostukorv kallines aastaga 1,7%
03.10.2014
03.10.2014
2014. aasta septembris oli põhitoiduainete ostukorvi maksumuseks 69,56 eurot ühe inimese kohta, mis on 0,79 eurot (1,1%) enam kui augustis ja 1,19 eurot (1,7%) rohkem kui septembris 2013.
TNS Emori ekspert Aivar Voogi sõnul on võrreldes eelmise aastaga Emori toidukorvi valitud toodete hinnad liikunud erisuunaliselt. Kõige enam on kallinenud importtomat (120,5%) ja kondita veiseliha (14,9%). Samas on odavnenud enim suhkur (27%) ja importõunad (25%).
Toote-rühma osakaal tarbimises | Toote-rühmade osakaalud 100% ümber-arvestatuna | sept 13 | juuni 14 | aug 14 | sept 14 | muutus ± % sept 14/ sept 13 | |
Piim 2,5% (1 l, kile) | 3,5% | 6,1% | 0.56 | 0.62 | 0.61 | 0.60 | 6.9% |
Või (al 82%, 175-200 gr pakend) | 3,5% | 6,1% | 7.85 | 7.77 | 7.41 | 7.49 | -4.6% |
Naturaaljuust (25-27%) | 8,3% | 14,4% | 7.29 | 7.73 | 7.76 | 7.82 | 7.3% |
Veiseliha (kondita) | 0,5% | 0,9% | 9.22 | 10.83 | 10.21 | 10.59 | 14.9% |
Sealiha (kondita) | 5,8% | 10,1% | 6.08 | 5.94 | 5.55 | 5.65 | -7.0% |
Broiler | 2,9% | 5,0% | 2.60 | 2.58 | 2.53 | 2.57 | -1.2% |
Keeduvorst | 6,0% | 10,4% | 4.30 | 4.40 | 4.36 | 4.38 | 1.7% |
Kodune hakkliha | 2,4% | 4,2% | 5.24 | 5.01 | 5.33 | 5.13 | -2.1% |
Viinerid (lahtised) | 6,0% | 10,4% | 3.49 | 3.44 | 3.70 | 3.92 | 12.2% |
Kanamunad (M, 10 tk, kodumaine) | 1,7% | 3,0% | 1.30 | 1.20 | 1.21 | 1.16 | -10.5% |
Rukkileib | 4,6% | 8,0% | 1.26 | 1.30 | 1.39 | 1.34 | 6.0% |
Sai | 4,6% | 8,0% | 1.36 | 1.35 | 1.29 | 1.31 | -3.5% |
Suhkur | 1,3% | 2,3% | 1.09 | 0.87 | 0.83 | 0.79 | -27.0% |
Kartul (lahtine) | 1,3% | 2,3% | 0.32 | 0.50 | 0.38 | 0.26 | -17.1% |
Kurk (pikk, import) | 1,4% | 2,3% | 0.96 | 0.95 | 0.94 | 1.04 | 8.0% |
Tomat (import) | 1,4% | 2,3% | 0.70 | 1.14 | 1.13 | 1.55 | 120.5% |
Õun (import) | 0,8% | 1,4% | 1.57 | 1.27 | 1.23 | 1.18 | -25.0% |
Banaan | 1,0% | 1,7% | 1.16 | 1.25 | 1.13 | 1.20 | 3.7% |
Värske lõhe | 0,6% | 1,0% | 8.08 | 7.37 | 7.51 | 6.88 | -14.8% |
57,5% | 100,0% | ||||||
Ostukorvi maksumus ühe inimese kohta kuus | 68.37 | 69.35 | 68.77 | 69.56 | |||
Muutus võrreldes eelmise kuuga | -1.6% | 1.4% | -0.8% | 1.1% | |||
Muutus võrreldes eelmise aasta sama kuuga (2013) | 0.5% | 1.8% | 1.0% | 1.7% |
TNS Emori põhitoiduainete ostukorvi kuulub üle 50 nimetuse toiduaineid piima-, liha-, teravilja-, kalatoodete ning puu- ja köögiviljade kategooriast, lisaks kanamunad ja suhkur.
Toidukorvi koostamisel on lähtutud põhimõttest, et seal oleks esindatud põhilised tooterühmad sellise osakaaluga nagu need on SA leibkonnauuringu andmetel tarbimises.
Toiduainete jaehinnad kogutakse 9 korda aastas 26 kauplusest Eesti suuremates linnades ja kaks korda aastas (mais ja novembris) 45 kauplusest üle Eesti. Hinnavaatlust tehakse Eesti suuremates jaekettides (Selver, Maxima, ETK erinevad jaeketid, Rimi jaeketid, Grossi Toidukaubad jne). Kaupluste valimisse kuuluvate jaekettide summaarne turuosa ületab 90% esma- ja toidukaupade jaekäibest kaupluste sektoris. Erinevate ketipoodide proportsioonid valimis esindavad ligikaudselt nende turuosasid, mis annab aluse mõõdetava hinnataseme laiendamiseks kogu Eestile.
Hinnavaatlused kauplustes viiakse läbi TNS Emori koolitatud vaatlejate poolt igal kuul 1.–10. kuupäevani.
Pärast hindade fikseerimist toimub andmete järelkontroll ning andmete analüüs.
Üldjuhul fikseeritakse igas tooterühmas viie toote hind. Hinnavaatlejad märgivad üles igas tooterühmas kolme populaarsema toote hinnad ning ka madalaima ja kõrgeima hinna. Juhul kui mingis tooterühmas on vähem tooteid või kui populaarsema ja madalama hinnaga tooted kattuvad, siis vastavalt väheneb ka mõõdetavate toodete hulk. Populaarsema toote valiku aluseks on TNS Emori eelnevatest uuringutest saadud informatsioon. Kui toode on poes soodushinnaga, mis kehtib kõigile ostjatele, siis fikseeritakse soodushind. Kui soodushind kehtib vaid kliendikaardiga, siis märgitakse üles tavahind. Pakendatud toodete puhul kogutakse enam levinud pakendiformaatide hinnad. Tooterühma keskmine hind arvutatakse kolme populaarsema toote hinna alusel.
Uuringuekspert, Kantar Emor
Viimastel aastatel aset leidnud muutused brändide edetabelis viitavad sellele, et Eesti elanikud hindavad üha enam globaalseid ja vähem kohalikke kaubamärke. Nii leiame Kalevi ja ERRi kõrvalt YouTube'i ja Google'i.