Uuring: fossiilkütusega autode ostud tehakse pigem tänavu

08.05.2024

Automaksu ootuses on tänavu uue auto ostu planeerivate inimeste seas fossiilkütuse ja maasturite eelistus kõrgem kui nende seas, kes planeerivad ostu tulevastel aastatel, selgub Kantar Emori autoeelistuste teemalisest trendiuuringust.

Bensiini eelistaks kütusena tänavustest autoostu planeerijatest 26%, kuid edaspidi ostu kavandajatest vaid 18%. Ka diiselmootori eelistus langeb tänavuselt 20%-lt 17%-le. Kõige populaarsemaks eelistuseks on hübriidmootor, mida sooviks järgmisena 43% uue auto planeerijatest. Elektriautot näeb oma järgmise autona 11% eestimaalastest. Sel aastal uue auto ostu plaanivate inimeste seas on maasturi eelistajaid 43%.


„Uuringust on näha, et inimesed, kes juba omavad elektriautot, hindavad teistest oluliselt kõrgemalt paremat sõidukogemust ja elektriauto madalamaid ülalpidamiskulusid,“ rääkis Kantar Emori juhtekspert Triinu Ojala. „Just sõiduelamuse hindamisel on elektriautode fännide ja vältijate arvamuste vahel suurimad käärid. Seega proovisõit aitaks siin vast skeptitsismi vähendada,“ lisas ta. Elektriautode plussidest rääkides nõustuvad Eesti elanikud enim sellega, et eeliseks on võimalus sõita ka bussirajal ning õigus parkida teatud parkimisaladel tasuta. Kõige suuremate takistustena elektriauto ostmisel näevad vastajad kõrget ostuhinda ning muret aku vastupidamise pärast. Sõiduulatuse ja laadimisjaamade saadavuse ärevus hakkab tasapisi järele andma tulenevalt arengutest selles vallas. „Üldiselt võib öelda, et nii hübriid- kui elektriautode omanikud on oma eelistusele rohkem truud kui fossiilkütustel sõitvate autode omanikud,“ märkis Ojala. Nii ütles 85% elektriautode omanikest, et ostaks ka tulevikus elektriauto.

„Tundsime ka huvi, kuivõrd oluliseks peetakse auto valimisel kütusekulu ja süsinikdioksiidi heidet, kuid erilisi muutusi siin võrreldes kahe aasta taguse uuringuga ei ole,“ tõi Triinu Ojala välja. „Kuivõrd tulevase automaksu tingimused ei ole veel lõplikult paigas, peab näiteks süsinikdioksiidi heidet kõige olulisemaks või väga oluliseks teguriks sama suurusjärk ehk iga viies vastaja,“ lisas ta. Samas on mõnevõrra (44%-lt 39%-le) langenud nende hulk, kes peavad seda ebaoluliseks.

Tuntuimaks ja suurima ostuhuviga margiks on jätkuvalt ja ülekaalukalt Toyota, järgnevad Škoda ja Volkswagen. Üldise meeldivuse edetabelit juhib aga Volvo.

Oma praegusele automargile plaanib truuks jääda 70% Eestis küsitletuist. Kõige enam väljendasid hoiakulist lojaalsust senisele margile BMW, Toyota, Fordi ja Volkswageni omanikud.

Autoeelistuste teemalist trendiuuringut „Car Brand Health“ on Kantar Emor korraldanud Balti riikides alates 2005. aastast. Uuring viidi läbi inimeste seas, kel on kuni seitse aastat vana auto ja kes tegid toona ise automargi valiku või kes plaanivad järgneva kahe aasta jooksul osta uue, seni kasutamata auto. Nii Eestis, Lätis kui Leedus küsitleti üle 700 inimese, seega küsitleti kolme riigi peale kokku 2100 inimest. Uuring viidi läbi veebis selle aasta veebruaris ja märtsis. Uuring kaardistab automarkide maineprofiili arengut ning eelistusi järgmise auto ostul.

Tekkis huvi? Meie e-poest mediafacts.com saad ligipääsu osta nii Eesti, Läti kui ka Leedu turu uuringuaruannetele.

Loe ka:
Kuidas liigume edasi elektriautode turul?
Automaksu toetavad kõige enam valitsuskoalitsiooni erakondade valijad

Triinu Ojala

Triinu Ojala

Juhtekspert

+372 626 8548