Uus põlvkond haaras koolide turvalisuse eest võitlemisel ohjad
20.03.2018
20.03.2018
Järjekordne koolitulistamine Ameerika Ühendriikides on toonud endaga koolinoorte enneolematu reaktsiooni – nad ei looda enam tulu täiskasvanute lõpututest vaidlustest relvade müügi piirangute üle, vaid haarasid ise initsiatiivi.
Rob Callender kirjutas Kantar Futures´i blogis (vt SIIT), et koolinoored on võtmas relvakandmise piirangute osas juhtrolli ja soovivad juba praegu kontrollida seda tulevikku, mille nad pärivad oma vanematelt. Ühendriikide noortel on täiskasvanute tegevusetusest villand, nad nõuavad julgelt relvade ostmise õiguse piiramist. Üksiti keeldusid uue põlvkonna esindajad Portlandi koolitulistamise järel demonstratiivselt nii tavapäraseks saanud palvustest ja mõtlushetkedest, sest peavad neid pärast sedavõrd rohkeid tragöödiaid sisutühjadeks.
Ühendriikide noored on tüdinud poliitikute tegevusetusest nende turvalisuse tagamisel. Nad korraldavad riigis meeleavaldusi ja nõuavad muutusi. Üksiti on noortel kavas koondada oma hääled valimistel nende kandidaatide selja taha, kes tõepoolest ka teevad midagi koolide turvalisuse heaks.
Paljude poliitikute jaoks on selline sündmuste areng üllatav, sest seni oli noorte huvi riigis toimuva vastu võrdlemisi loid, piirdudes parimal juhul „laikimiste“ või „šeerimistega“. Kantar Futuresi uuringud kinnitavad aga, et 1997. aastal ja hiljem sündinute generatsioon ongi varasematest põhimõtteliselt erinev. Kui 1990. aastatel täiskasvanuks saanud kasvasid suhteliselt turvalises maailmas, siis nüüdsed noored on harjunud palju muutlikuma ja ettearvamatuma keskkonnaga. Nad on õppinud olema selle maailma suhtes märksa valvsamad, ent samas jonnakamad ja vastupidavamad. Sel sajandil täiskasvanuks saanutel on vähem unistusi, ent teisalt pragmaatiline plaan, kuidas jõuda soovitud eesmärkideni.
Ühendriikide noort põlvkonda võib iseloomustada kolme märksõnaga – realism, avatus ja vastupidavus. Nad tunnistavad, et edu ei ole sünniga kaasnev õigus – 68 protsenti neist leiab, et elus oma koha leidmiseks tuleb näha ränka vaeva, sest keegi teine pole nõus oma osast vabatahtlikult loobuma. Mis puutub avatusse, siis kinnitab 83 protsenti noortest, et avatus uutele ideedele on lahutamatu osa nende identiteedist. Ning lisaks nõustub 80 protsenti, et elus tuleb võtta julgelt ette asju, mida pole kunagi varem tehtud, seejuures ei maksa peljata ka ebaõnnestumist.
Lõppkokkuvõttes annavad kirjeldatud põhiväärtused noortele võime tegutseda sihipäraselt selle nimel, et paraneks ka maailm nende ümber. Nad on suunatud lahenduste leidmisele ja selline lähenemine mõjutab juba praegu nii nende endi elu kui ühiskonda laiemalt.
Allikas: Kantar Futures Blog.
Uuringuekspert, Kantar Emor
Viimastel aastatel aset leidnud muutused brändide edetabelis viitavad sellele, et Eesti elanikud hindavad üha enam globaalseid ja vähem kohalikke kaubamärke. Nii leiame Kalevi ja ERRi kõrvalt YouTube'i ja Google'i.