Valimiseelse prognoosi ja valimistulemuse võrdlus
02.03.2015
02.03.2015
TNS Emori uuringueksperdi Aivar Voogi sõnul oli üldiselt kattuvus prognoosi ja tegelikkuse vahel hea, erinevused enamiku erakondade puhul on 1-2% piires – seega statistilise vea piires. Mõnevõrra suuremad erinevused (3 ja 4%) on kahe erakonna – Keskerakonna ja SDE puhul.
“Prognoos sai tehtud pärast eelhääletust ja kolm päeva enne valimispäeva,” rääkis Aivar Voog. “Need kaks erakonda võitlesid ainukestena ka tugevalt venekeelse sihtrühma pärast. Loogiline järeldus on see, et Keskerakond oli selles võitluses tulemusrikkam. Kuigi 2014. aasta lõpus hakkas SDE reiting venekeelsete hulgas kasvama, siis viimaste päevade kampaanias oli Keskerakond jällegi edukam ja suutis oma endise valijaskonna tagasi suunata.”
“SDE puhul on märkimisväärne see, et juba kolmandaid valimisi järjest ei ole nad suutnud realiseerida oma valimiseelseid reitinguid,” rääkis Aivar Voog. “Üheks põhjuseks on nähtavasti see, et Sotsiaaldemokraatide reklaamipanused jäid oluliselt nõrgemaks kui Reformierakonna ja Keskerakonna omad.”
“Konkurents erakondade vahel on selgelt tihenenud,” sõnas Aivar Voog. “Toetudes uuringutes ilmnenud erakondade toetajaskonna sarnasusele, kaotas IRL eelkõige EKRE-le ja Vabaerakonnale.”
Prognoos, avaldatud 27.02.2015 Postimehe veebilehel | Tegelik tulemus, (vvk.ee) | Erinevus | |
1. Reformierakond | 26.3% | 27.7% | -1.4% |
2. Keskerakond | 21.5% | 24.8% | -3.3% |
3. SDE | 19.5% | 15.2% | +4.3% |
4. IRL | 15.8% | 13.7% | +2.1% |
5. Vabaerakond | 9.7% | 8.7% | +1.0% |
6. EKRE | 6% | 8.1% | -2.1% |
7. Muud | 1.3% | 1.8% | -0.5% |
Prognoosi aluseks oleva uuringu korraldasime veebis ajavahemikus 23.-26.02.2015. Uuringus küsisime 1116 valimisealiselt kodanikult, kas nad on valimas käinud. Jaatava vastuse korral uurisime, kelle poolt nad hääletasid, ning nendelt, kes ei olnud veel käinud, küsisime, kelle poolt nad kavatsevad hääletada. Kõikidest küsitletutest oli 567 respondenti, kes osalesid ka eelmisel küsitlusperioodil (veebruari keskpaigas). Prognoosi aluseks on kalkulatsioonid, mis võrdlesid muutusi inimeste eelistustes võrreldes eelmise küsitlusperioodiga.
Juhtekspert, Kantar Emor
Inimesed hindavad endiselt traditsioonilisi offline-reklaamikanaleid, samas kui turundajad eelistavad online'i. Offline-kanalites ajavad reklaamid inimesi vähem närvi, sest need tulevad nende igapäevaellu rohkem möödaminnes. Seevastu internetis käituvad reklaamid tihtilugu nagu ebaviisakad külalised, kes ei teata oma tulekust ette ja saabuvad kõige ebasobivamal hetkel.