Eesti elanikud tajuvad koroonaviiruse olukorra tõsinemist, kuid paanikat pole
30.09.2020
30.09.2020
Kantar Emori seireuuringu viimased tulemused näitavad Eesti elanike kasvavat muret koroonaviirusest tingitud olukorra pärast: 45% eestimaalastest arvab, et olukord läheb hullemaks. Sedavõrd kõrge oli mure olukorra halvenemise pärast viimati kevadel. Teisalt ei ole sel korral murega kaasnenud ostupaanikat ning tarbekauba varusid kogub vaid 1,5 protsenti Eesti elanikest; samas kui kevadel tegi seda kümnendik Eesti inimestest.
„Tulemused peegeldavad, et teise laine paratamatus ja kohalolu on jõudnud suure osani Eesti inimestest, kuid tänu ühe laine kogemusele on inimeste käitumine nüüd tasakaalukam: varusid ei tõtata koguma, kuna nähti, et kokkuvõttes kaupa jagub, ja jätkatakse ostlemist tavapäraselt,“ rääkis Kantar Emori uuringuekspert Kristiina Kruuse.
Siiski on viirusest põhjustatud kriis jätnud jälje inimeste pikaajalistele ostuplaanidele: neljandik Eesti inimestest ütleb, et nad teevad igapäevased ostud küll tavapäraselt, kuid suured otsused, nagu näiteks kinnisvara ost, lükkavad tulevikku edasi. Samuti ütleb veidi enam kui kolmandik Eesti elanikest, et nad ostavad vähem kui varem ja püüavad sääste koguda. „Ilmselt teeb ettevaatlikuks määramatus selles osas, kui kaua kriis kestab ja millise jälje see majandusele jätab,“ selgitas Kruuse.
Teabe- ja konsultatsioonifirma Kantar Emor on märtsist saadik kaardistanud küsitlustes regulaarselt Eesti elanike emotsionaalset ja majanduslikku kindlustunnet koroonaviirusest tingitud kriisiolukorras. Viimane küsitlus toimus perioodil 17.–23. september 2020 ja selles osales 1176 Eesti elanikku vanuses 15–84 eluaastat.
Juhataja, Kantar Emor
Tihti kipuvad hindajad määrima Y-generatsioonile pähe „unikaalseid“ omadusi, mis on tegelikkuses iseloomustanud noori inimesi läbi aegade. Ent Y-põlvkonnal on võrreldes varasematega ka eripärasid, mis tulenevad mitte mingist sünnipärasest unikaalsusest, vaid keskkonnast, kuhu on sünnitud. Ja keskkond on võrreldes 1990. aastatega vägagi muutunud.