Graafik: Vaata Balti riikide elanike lemmikkaubamärke
17.06.2019
17.06.2019
Kantar Emori küsitlus kõigis kolmes Balti riigis näitab, et lätlaste ja leedulaste lemmikkaubamärgid on kohati üsna erinevad Eesti elanike eelistustest – kui lõunanaabrid hindavad rohkem tehnikabrände, siis eestimaalased pigem meediakaubamärke ning kodumaiseid tegijaid.
Kantar Emori juhteksperdi Aivar Voogi sõnul on Läti ja Leedu tarbija jaoks olulisemad tehnikatootjad, nagu näiteks Apple ja Samsung, aga Läti edetabelist leiab ka Nike´i. Eesti elanikud hindavad aga lõunanaabritest enam meedia- ja digimeediabrände, nagu YouTube, Google ja ERR. Tõsi, Leeduski jõudis tänavu esikümnesse rahvustelevisioon LRT.
Voogi sõnul on siiski neli kaubamärki – Maxima, Swedbank, Google ja YouTube –, mis on kõigis Balti riikides suhteliselt sarnasel positsioonil. „Eestis on ainsana esikümnes ja lausa esimene Kalev, mida saaks kõrvutada Läti Laimaga, mis on samuti pika ajalooga ja mütoloogilise tagapõhjaga, ent viimasel ajal mitte nii edukalt turundatud,“ märkis Voog. „Kõik see näitab, kui oluline on mistahes ettevõtmise puhul nimevalik – oli õnnelik juhus, et 1948. aastal sai maiustuste vabrik nimeks just Kalev, näiteks Leedus oli Kaunas Confectionery Factory, mis kõlab nagu Tallinna Piimakombinaat – sellist ettevõtet on keerulisem brändina müüa.“ Laima asemel kerkiski Lätis nüüd meeldivaimaks kohalikku päritolu toidubrändiks hoopis Karums.
Leedu puhul torkab silma ka Lidli viimaste aastate edu, mullu oli peal Lidl, tänavu napilt nende enda Maxima. Voogi kinnitusel on üsna tõenäoline, et kui Saksa säästukett asub Eestis tegutsema, on Lidlil asja ka meie esikahekümnesse. Eesti inimesed peavad praegu meeldivaimaks jaeketi kaubamärgiks Maximat, millele järgnevad Coop ja Selver. Lätlased hindavad kõrgelt ka Rimit.
Lätis tõrjus Samsung liidripositsioonilt seda mitmeid aastaid hoidnud Swedbanki, ainsa kohaliku kaubamärgina on seal esikümnes telekommunikatsioonifirma LMT.
Aprillikuine uuring viidi läbi Eesti, Läti ja Leedu 15–74-aastase elanikkonna seas. Valimi suuruseks oli vähemalt tuhat inimest riigi kohta. Igas riigis kaasati uuringusse 160 –170 kaubamärki.
Balti regiooni juht, Kantar Emor
On asju, mis selles andmete külluses ei muutu – see on inimene ja tema käitumine. Tehnoloogiliste uuenduste puhul ei tohi seda arusaama kaotada ning liialt andmetesse kinni jääda. Kui teed kampaaniat, on võimalik võtta sadakond mõõdikut, aga kui sa sellega igapäevaselt ei tegele, tunned end eksinult. Andmete kasutamise ülim eesmärk on ikka inimene ja tema käitumise mõistmine.