Pakiautomaatide populaarsus üha kasvab
07.07.2022
07.07.2022
Pakiveoteenustega on kokku puutunud enamik Eesti elanikest, vaid 8% ei ole viimase poole aasta jooksul postipakke ise saanud või saatnud, selgub Kantar Emori iga-aastasest pakiveoteenuste uuringust.
Pärast koroonapandeemia esimest lainet 2020. aasta kevadel ei ole pakiveoteenuste kasutajaskond enam märkimisväärselt laienenud, olles praegu 92% tasemel. Pakke on saanud 89% ning ise pakke saatnud 35% elanikest. Paki saajaid on enam alla 49-aastaste, maapiirkonna ja kõrgema sissetulekuga elanike seas. Pakke saadavad aga rohkem naised, eestlased ja 25–49-aastased.
Kõige populaarsem viis pakkide saamiseks ja saatmiseks on pakiautomaat, mille vahendusel on pakke poole aasta jooksul saanud 86% Eesti elanikest ning ise on paki saatnud 32% elanikest. Kulleriga on pakke saanud 37% ning ise saatnud 3% elanikest. Postkontoris on pakil järel käinud 20% ning pakke sel viisil saatnud 5% elanikest. Aastaga on postipaki saamisel oluliselt kahanenud nii kulleri kui ka postkontori kasutajaskond.
Tähtsaimaks kriteeriumiks pakiautomaaditeenuse pakkuja valikul on automaatide asukoht – kõige enam eelistatakse automaate kodu lähedal, kuid enamikule sobib ka see, kui pakiautomaat asub nende igapäevasel liikumistrajektooril. Tähtsuselt järgneb postipaki kättetoimetamise kiirus, mis peaks viiest kasutajast nelja hinnangul mahtuma 3 tööpäeva sisse.
Kindel turuliider on jätkuvalt Omniva pakiautomaat, mille turujõud moodustab 39% (turujõud näitab teenusepakkuja osakaalu paki saamise kordades). Omniva eristub turul kõige laiema pakiautomaatide võrgustikuga ning on maineliider ka autoga lihtsasti ligipääsetavuse ning teekonna jälgimise võimaluse poolest.
Teist kohta hoiab SmartPost Itella 28% turujõuga. Tegemist on maineliidriga paki kättetoimetamise kiiruse, teenuse hinna-kvaliteedi suhte, soodsa hinna ning probleemide lahendamise professionaalsuse osas.
Kolmandal kohal on DPD Pickup pakiautomaat 14% turujõuga, mis on alates koroonaepideemia algusest turuosaliste seas suurimat kasvu näidanud.
Pakiveoteenuste turutrende kaardistav veebiuuring toimus 26. aprillist 5. maini ja selles osales 1147 Eesti elanikku vanuses 18–74 eluaastat. Trendiuuring toimub igal kevadel alates 2019. aastast.
Juhtekspert, Kantar Emor
Inimesed hindavad endiselt traditsioonilisi offline-reklaamikanaleid, samas kui turundajad eelistavad online'i. Offline-kanalites ajavad reklaamid inimesi vähem närvi, sest need tulevad nende igapäevaellu rohkem möödaminnes. Seevastu internetis käituvad reklaamid tihtilugu nagu ebaviisakad külalised, kes ei teata oma tulekust ette ja saabuvad kõige ebasobivamal hetkel.