Taksoäppide uuring: Noored pigem “toksivad”, vanemad helistavad
06.09.2018
06.09.2018
Eesti 16–24-aastased noored eelistavad juba takso tellimisel mobiilirakendusi operaatorile helistamisele, riigi konkurentsitult populaarseim teenus on Taxify, järgnevad Uber ja alles kevadel turule tulnud Yandex.Taxi.
16–24-aastastest on viimase kuue kuu jooksul taksot tellinud mobiilirakendustega tervelt 70 protsenti, sellal kui telefoni kasutab 47 protsenti ja tänavalt otsib taksot vaid 6,5 protsenti. Järgmistes vanuserühmades on ülekaal endiselt telefonikõnedel, ehkki ka 65–74-aastaste hulgas kasutab rakendusi juba 16 protsenti, Tallinnas aga lausa 30 protsenti.
“Nutitelefoni rakendustesse ning sotsiaalmeediasse sisse elanud noorte jaoks on tellimuse esitamine ekraani “toksides” palju mugavam ja enesestmõistetavam kui operaatorile helistamine,” selgitas Kantar Emori ekspert Tauno Mändla. “Pigem üllatas meid see, et ka vanemaealised kasutavad nutitelefoni rakendusi üsna usinalt, ehkki on jäänud veel valdavalt truuks telefonikõnedele.”
Kantar Emor küsitles üle Eesti ligi 1200 inimest, neist enam kui pooled olid sõitnud viimase kuue kuu jooksul taksoga. Tallinnas on takso kasutajate hulk suurem kui mujal Eestis – 69 protsenti.
Kõigist taksoga sõitjatest valdav osa ehk 63 protsenti kasutab siiski tellimiseks vana head telefonikõnet, mobiiliäppide kasutajaid on 39 protsenti. See tähendab, et telefonitsi ja rakenduse abil tellijate hulk kattub ositi. 13 protsenti inimestest leiab takso tänavalt.
Paljud kasutavad oma telefonides rohkem kui ühte taksoäppi, nii on endale Taxify alla laadinud 81 protsenti ja Uberi 35 protsenti neist, kes rakendusi kasutavad. Samas küsis Kantar Emor inimestelt sedagi, milline on nende eelistatuim rakendus. Siingi valitseb turuliidrina 65 protsendiga Taxify, Uberi osa 14,5 protsenti ja Yandex.Taxil väga värske tegijana juba 14 protsenti.
Taxify on end sisse seadnud paljudes Eesti linnades, sestap on sellel ka konkurentsitult suurim turuosa väljaspool Tallinna, pealinnas valib Taxify rakendust peamisena 53 protsenti. Üksiti on Yandex.Taxi Tallinnas küsitluse järgi oma ligi 20-protsendilise turuosaga Uberist (19%) veidi populaarsemgi. Ülejäänud rakenduste osa on tagasihoidlikum.
„Yandex.Taxi on tegutsenud seni Tallinnas ja just seal on olnud nende kasv kiire,“ lausus Mändla. „Alles äsja hakkas ettevõte teenust pakkuma ka Tartus, mis tähendab, et konkurents rakenduste pakkujate vahel kasvab mujalgi. Seni on Taxify olnud iseäranis väiksemates linnades suveräänne liider.“
Taxify on Tallinnas populaarseim eestlaste hulgas, neist 63 protsenti kasutab seda peamise rakendusena. Ettevõte on turuliidriks ka muust rahvusest pealinlaste seas (35%), ent Yandex.Taxi osa on kerkinud 29 protsendini. Ka Uber ja Taxigo on teisest rahvusest tallinlaste hulgas populaarsemad kui eestlaste seas.
Küsitlus näitas ka seda, et neil, kes on jäänud truuks taksosse tänavalt istumisele või telefonitsi tellimisele, pole erilist indu vanast harjumusest loobumiseks. Vaid kümme protsenti teatas, et kavatseb lähitulevikus alla laadida mõne taksorakenduse.
Uuringuekspert, Kantar Emor
Viimastel aastatel aset leidnud muutused brändide edetabelis viitavad sellele, et Eesti elanikud hindavad üha enam globaalseid ja vähem kohalikke kaubamärke. Nii leiame Kalevi ja ERRi kõrvalt YouTube'i ja Google'i.