Turistide alkoholiostud vähenevad Soome tolli rangema kontrolli tõttu
14.05.2015
14.05.2015
TNS Emori vastse uuringu andmeil langes mullu alkoholi legaalne sisemüük Eestis 1,5% võrra, mis on rohkem kui sisetarbimise langusnäitaja, kuna seda mõjutas turistide alkoholiostude märkimisväärne vähenemine – 2,1%.
„Turistide alkoholiostude vähenemist saab põhjendada Soome tolli tööga, kuna eelmise aasta keskel alustas toll rangemat kontrolli kaasaostetud kogustele, et mõjutada soomlasi ostma alkoholi vaid enda tarbeks,“ lausus TNS Emori uuringuekspert Aivar Voog. „Siiski ostavad soomlased arvestatava koguse ehk 34% Eestis müüdavast alkoholist, 2013. aastal oli see näitaja mõnevõrra suurem – 36%.“
Soomlased ostsid eelmisel aastal rohkem õlut ja veini ning vähem kangeid alkohoolseid jooke ja muid lahjasid jooke. „Soome turistide põhilisteks ostukohtadeks on laevad ja sadamapoed. Eelmise aasta lõpus TNS Emori poolt Soomes tehtud küsitlus näitas, et kõikidest Eestit külastanud Soome turistidest ostis alkoholi kaasa 82% ja nad kulutasid alkoholi kaasaostmiseks keskmiselt 129 eurot ühe ostja kohta. Soomlaste endi hinnangute põhjal nende ostukogused vähenesid võrreldes eelnenud aastaga,“ ütles Aivar Voog.
TNS Emori uuringu andmeil on Eesti elanike üldine alkoholi tarbimine viimasel kolmel aastal olnud langustrendis – eelmisel aastal vähenes alkoholi tarbimine 0,9%. Kui 2014. aastal tarbis uuringu andmeil iga elanik kokku 10,17 liitrit absoluutalkoholi, siis 2013. aastal oli see näitaja täpsustatud andmetel 10,26 liitrit ning võrdluseks 2011. aastal 10,6 liitrit.
„Regulaarselt, vähemalt kord kuus tarbib alkoholi ligikaudu 60% Eesti täisealisest elanikkonnast,“ tõdes TNS Emori uuringuekspert Katrin Männaste. „Üle 2/3 Eestis tarbitavast alkoholist joob ära ¼ elanikkonnast, kes joovad seda vähemalt kord nädalas, nende hulgas on rohkem mehi, 20–50-aastaseid ja aktiivselt tööelus osalevaid inimesi.“
Katrin Männaste sõnul on kõige suurema tarbijaskonnaga Eestis lahjemad alkohoolsed joogid – õlu ja vein. Neid joovad vähemalt kord kuus vastavalt 37% ja 29% kogu täisealisest elanikkonnast. Enamik (2/3) alkoholitarbijatest on joonud viimase aasta jooksul nii lahjasid kui ka kangeid alkohoolseid jooke ning 1/3 joob vaid lahjasid jooke. Ainult kange alkoholi tarbijaid Eestis eristuva osakaaluga ei ole.
Ülevaate koostamisel on kasutatud TNS Emori erinevatel uuringuid (sh Eesti elanike ja Soome turistide küsitlusi), Statistikaameti, Rahandusministeeriumi, Maksu- ja Tolliameti jt avalikel baasidel ning tootjate ja edasimüüjate käest kogutud ja tootjate poolt avaldatud infot jm infoallikaid.
Juhtekspert, Kantar Emor
Inimesed hindavad endiselt traditsioonilisi offline-reklaamikanaleid, samas kui turundajad eelistavad online'i. Offline-kanalites ajavad reklaamid inimesi vähem närvi, sest need tulevad nende igapäevaellu rohkem möödaminnes. Seevastu internetis käituvad reklaamid tihtilugu nagu ebaviisakad külalised, kes ei teata oma tulekust ette ja saabuvad kõige ebasobivamal hetkel.